Взаємозв'язок між стилями виховання та батьківсько-дитячими відносинами
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).2Ключові слова:
стилі виховання, батьківсько-дитячі відносини, розвиток дитини, демократичний стиль, вплив вихованняАнотація
У статті досліджується взаємозв’язок між стилями виховання та особливостями батьківсько-дитячих відносин у контексті сучасних соціально-психологічних реалій. Наголошується, що сучасне суспільство вимагає від батьків гнучкості, емоційної зрілості та здатності поєднувати любов, дисципліну, свободу і відповідальність. Розкрито теоретичні засади поняття «стиль виховання» як системи стабільних форм взаємодії між батьками і дитиною, які впливають на емоційний, соціальний та когнітивний розвиток особистості. Здійснено порівняльний аналіз основних стилів виховання — авторитарного, ліберального, авторитетного (демократичного) та ігноруючого. Визначено їхній вплив на формування прив’язаності, самооцінки, соціальних навичок, академічних досягнень та емоційного інтелекту дітей і підлітків. Зокрема, демократичний стиль виявлено як найбільш ефективний, оскільки поєднує високі вимоги з емоційною підтримкою та відкритим діалогом. Авторитарний стиль асоціюється з надмірним контролем і низькою емпатією, що призводить до формування невпевненості, залежності або протестної поведінки. Ліберальний і байдужий стилі, навпаки, сприяють недостатній саморегуляції, імпульсивності та низькій відповідальності дитини.
Представлено результати емпіричного дослідження, проведеного серед батьків за методикою І. Марковської (ВРР), яке виявило переважання демократичного стилю виховання, поєднаного з помірним контролем, емоційною близькістю та співробітництвом у взаємодії з дітьми. Водночас значна частина респондентів схильна до авторитарного або індиферентного стилю, що негативно позначається на психологічному благополуччі підлітків, зокрема на рівні самооцінки, комунікабельності та емоційній стабільності.
Підкреслюється, що вибір батьківського стилю детермінований особистісними характеристиками дорослих, їхнім життєвим досвідом, соціальним оточенням і віковими особливостями дитини. Автор наголошує на необхідності формування усвідомленої батьківської позиції, розвитку емоційної компетентності та використанні індивідуального підходу у вихованні. Гармонійні батьківсько-дитячі відносини розглядаються як ключова умова становлення психологічно здорової, соціально активної та відповідальної особистості, здатної до конструктивної взаємодії з оточенням.
Посилання
Булгакова О.Ю, Азаркіна О.В. Теоретичні основи вивчення дитячо-батьківських стосунків у психологічних дослідженнях. Вчені записки ТНУ імені В.І.Вернадського. Серія: Психологія. Том 31 (70) № 3 2020. 100–104 с.
Кравченко К.В. Дослідження ставлення батьків до дитини у сучасних українських сім’ях. Матеріали IIІ міжнар. наук.-практ. конф. «Актуальні питання соціальної та практичної психології у координатах сучасних парадигм»: зб. наук. праць. За заг. ред. проф. Н.Є. Завацької. 23–24 січн. 2015 р. Сєвєродонецьк: Вид-во Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2015. С. 88–90.
Крупник І. Батьківська модель родини в аспекті її впливу на формування уявлень про майбутнє сімейне життя. Освіта регіону. Політологія, психологія, комунікації. 2017 URL: https://surl.li/nuzcfc
Повалій Л.В. Специфіка батьківсько-дитячих взаємин у сучасній сім’ї. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Випуск 16(1). 2012. С. 233–240.
Поліщук В. М. Психологія сім’ї: підручник / за ред. В. М. Поліщука. Суми: Університетська книга, 2021. 248 с.