Особливості конфліктної поведінки в одностатевих та різностатевих студентських групах

Автор(и)

  • О. В. Самойленко Донецький національний медичний університет, м. Лиман

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).6

Ключові слова:

конфлікт; стратегія конфліктної поведінки; міжособистісні стосунки; емоційний інтелект

Анотація

Статтю присвячено аналізу одностатевих та різностатевих студентських колективів, а саме особливостям їх конфліктної поведінки, її стратегіям. Отже, метою роботи визначення стратегій вирішення конфліктної ситуації, які є характерними для студентів пізнього підліткового та раннього юнацького віку. Задля вивчення особистісної схильності до конфліктної поведінки, виявлення певних стилів вирішення конфліктної ситуації нами використовувалась методика дослідження схильності особистості до конфліктної поведінки К. Томаса в адаптованому варіанті Н. Гришиної. Тестування проводилося серед студентів Краматорського коледжу технології та дизайну, що й обумовило його специфіку. Методика була застосована в 3-х групах: 1-й курс перукарів (дівчата 15-16 років), 2-й курс електриків (хлопці 17-18 років) та дизайнери 3-го курсу. Для повнішої інтерпретації отриманих результатів використовувався метод спостереження та інтерв’ю з викладачами та класними керівниками груп. Запропоновано декілька вправ для корекції конфліктної поведінки та розвитку емоційного інтелекту.
 Результати спостережень та тестів доводять, що спільне навчання позитивно впливає на міжособистісні стосунки. Але життя ставить свої виклики, тому специфіка майбутньої професії обумовлює наявність суто чоловічих і суто жіночих груп у середніх і вищих навчальних закладів, що провокує появу певних труднощів у формуванні сприятливого психологічного клімату та доброзичливих міжособистісних стосунків. Викладачі, куратори та психологи навчальних груп повинні сприяти засвоєнню менш агресивних стратегій поведінки у конфліктній ситуації (компроміс, співпраця). Для цього можна використовувати різноманітні психологічні тренінги, сумісне розв’язання навчальних, виробничих, виховних завдань, проведення різних позакласних заходів як-от концертів, спортивних змагань, виступів, театралізованих вистав тощо. Перспектива подальших досліджень полягає в розробці спеціальних методик становлення гармонійних міжособистісних стосунків в одностатевих групах, бо робота в таких колективах викликає в педагогів певні складнощі, до того ж сприятливий мікроклімат позитивно впливатиме на академічну успішність студентів та може оптимізувати процес засвоєння необхідних практичних навичок.

Біографія автора

О. В. Самойленко, Донецький національний медичний університет, м. Лиман

кандидат філологічних наук, доцент, завідувачка кафедри мовних та гуманітарних дисциплін № 1

Посилання

Baker J. A., Dilly L. J., Aupperlee J. L., Patil, S. A. (2003). The development of school satisfaction:schools as psychologically healthy environments. School Psychology Quarterly, 18, 206–221. URL: https://doi.org/10.1521/ scpq.18.2.206.21861.

Eccles J. S., Roeser R. W. (2011). Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21, 225–241. URL: https://doi. org/10.1111/j.1532-7795.2010.00725.x.

Upadyaya K., Salmela-Aro K. (2013). Development of school engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts: a review of empirical research. European Psychologist, 18, 136–147. URL: https://doi. org/10.1027/1016-9040/a000143.

Wang M.-T., Eccles J. S. (2012). Social support matters: Longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagementfrommiddle to high school.Child Development, 83, 877–895. URL: https://doi. org/10.1111/j.1467-8624.2012.01745.

Ложкін Г. В. Психологія конфлікту: теорія і сучасна практика: навчальний посібник. Київ. ВД «Професіонал». 2007. 416 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-03

Як цитувати

[1]
Самойленко, О.В. 2023. Особливості конфліктної поведінки в одностатевих та різностатевих студентських групах. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Жов 2023), 46-52. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).6.

Номер

Розділ

Проблеми психології навчання та психологічного супроводу в освіті