Культурологічний підхід в аспекті формування особистості педагога

Автор(и)

  • І. Візнюк Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
  • С. Долинний Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
  • А. Поліщук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).7

Ключові слова:

зрілість; особистісна зрілість викладача; критерії особистої зрілості педагога; психологічні чинники особистої зрілості викладачів

Анотація

У статті подано розгляд явища особистої зрілості викладача як ключового чинника ефективності педагогічної діяльності. На основі аналізу психолого-педагогічних джерел та особистісного досвіду визначено такі критерії особистої зрілості вчителя: самовизначення, здатність до самосвідомості, спонтанність, справжність, готовність до емоційно близьких стосунків тощо, а також адекватність самосприйняття та сприйняття оточення, внутрішній контроль, толерантність, гнучкість, толерантне ставлення до суперечностей, розуміння відносності речей, позитивного самоіміджу, схильності до творчості, існування індивідуальної життєвої філософії та професійної позиції. Характеризуючи особистість викладача в соціометричному вимірі щодо формування його культурологічних тенденцій, зазначимо, що найважливішими психологічними чинниками є відповідний авторитет викладача, об’єктивна оцінка адміністративної колегії, повага і послідовність оточення та колег, сприятливі умови життя, успішність студентської аудиторії.
Гуманізація школи та організація навчально-виховного процесу на засадах особистісного підходу вимагає від педагога високого рівня особистої зрілості, який може представити себе учням не як безособовий функціонер, виконавець професійних обов’язків, а як оригінальна особистість, яка має власну позицію, яка відкрита у вираженні своїх почуттів, емоцій та поглядів. Компетентність таких викладачів вимагає забезпеченням суб’єктивної позиції студентів, активізації їх рефлексивних процесів, діалогізації, проблематизації та персоналізації педагогічного спілкування.

Біографії авторів

І. Візнюк, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

доктор психологічних наук, доцент

С. Долинний, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

доктор філософії (PhD), старший викладач

А. Поліщук, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат історичних наук, старший викладач

Посилання

Viznjuk I. M. Psykhologhopedaghoghichna kompetentnistj uchytelja v aspekti formuvannja zdorovogho sposobu zhyttja uchniv. [Psychological and pedagogical competence of the teacher in the aspect of forming a healthy lifestyle of students] Socialjno-pravovi studiji. 2019. Vyp. 4 (6). S. 130-138.

Dolynnyi S. Personality Psychology in the Context of Conflict Interpritations. Sсience and Education, 2021. Т. 2(CLХХХVII).С. 15- 19. Режим доступу https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/ index.php/arkhiv/vipuski-2021

Vizniuk I., Polishchuk A. Formuvannia IT-kompetentnosti maibutnikh mahistriv yak psykholoho-pedahohichna problema. Psykholohichni perspektyvy, 2021. Т. 37. С. 23-39.

Chagovets A., Chychuk A., Bida O., Kuchai O., Salnyk I., Poliakova I. Formation of Motivation for Professional Communication among Future Specialists of Pedagogical Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 2020. Т.12(1). С. 20-38. URL: https://doi.org/10.18662/ rrem/197.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-03

Як цитувати

[1]
Viznіuk I. , Dolynnyi, S. і Polishchuk, A. 2023. Культурологічний підхід в аспекті формування особистості педагога. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Жов 2023), 53-58. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).7.

Номер

Розділ

Психологічне забезпечення професійної діяльності