Підготовка студентів до надання першої психологічної допомоги на заняттях цивільного захисту

Автор(и)

  • О. В. Пуляк Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).6

Ключові слова:

перша психологічна допомога; коронакриза; воєнний стан; стресові та травматичні події; емоційна підтримка; суспільний запит; гостра реакція на стрес; психологічне консультування

Анотація

У статті аналізуються можливості навчальної дисципліни «Цивільний захист» щодо підготовки студентів до надання першої психологічної допомоги в надзвичайних ситуаціях. Наразі освітня галузь України створює систему моніторингу та захисту усіх учасників освітнього процесу для того, щоб полегшити психологічний вплив збройного конфлікту та створити безпечне освітнє середовище. Проаналізовані заходи, запроваджені Міністерством освіти і науки України та інших організацій, спрямовані на допомогу українцям навчитися контролювати психоемоційний стан, уникати страху, панічних приступів чи навіть постравматичного синдрому. Наведені результати досвіду вивчення теми «Перша психологічна допомога в надзвичайних ситуаціях» на заняттях цивільно-го захисту для студентів спеціальностей 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології), 014 Середня освіта (Фізика), 014 Середня освіта (Географія), 014 Середня освіта (Математика) Центрально-українського державного університету імені Володимира Винниченка. Зазначено, що надання першої психологічної допомоги не вимагає спеціальної фахової психологічної підготовки, оскільки важливою її характеристикою є простота, а отже, цілком достатньо знань отриманих в результаті вивчення психолого-педагогічних і дисциплін професійної підготовки й природній здатності проявляти співчуття і людяність. Проаналізовані ті освітні платформи, які надають можливість отримати знання з надання першої психологічної допомоги й знайшли відгук у студентів, зокрема платформа Академія стійкості, Prometheus, EdEra, Зрозуміло! курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій». Зроблено висновок, що знання, які студенти та студентки отримали в результаті участі у проєктах, конференціях, онлайн лекціях та онлайн курсах неформальної освіти з питань психологічної допомоги виявилися дуже затребуваними та корисними для професійної діяльності педагогів.

Біографія автора

О. В. Пуляк, Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент

Посилання

Академія стійкості. Центр здоров’я та розвитку «Коло сім’ї» URL: https:// resilience.k-s.org.ua.

Головні підсумки реалізації національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки. URL: https://mon. gov.ua/ua/news/golovni-pidsumki-realizaciyinacionalnoyi-programi-psihichnogozdorovya-ta-psihosocialnoyi-pidtrimki.

Декларація про безпеку шкіл. URL: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/ diyalnist/mizhnarodna-dilnist/ deklaraciya-pro-bezpeku-shkil.

Всеукраїнська науково-практична конференція (з міжнародною участю) «Соціально-психологічна допомога при ПТСР та інших психічних розладах. Актуальні проблеми» URL: https://www. cuspu.edu.ua/ua/novyny-fakultetu/14260- kafedroiu-psykholohii-ta-sotsialnoi-robotybula-provedena-vseukrainska-naukovopraktychna-konferentsiia-z-mizhnarodnoiuuchastiu-sotsialno-psykholohichnadopomoha-pry-ptsr-ta-inshykhpsykhichnykh-rozladakh-aktualni-problemy.

Курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій» URL: https://hryoutest.in.ua/courses/ diznaysya-pro-trendi.

Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. Київ, 2022. 358 С. URL: https://mon.gov. ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn. ped.nauk-prakt.konferentsiya/Informanalityc.zbirn-Osvita.Ukrayiny.v.umovakh. voyennoho.stanu.22.08.2022.pdf.

Посттравматичний стресовий розлад в умовах воєнних дій: методи лікування. URL: https://mon.gov.ua/ua/ news/posttravmatichnij-stresovij-rozlad-vumovah-voyennih-dij-metodi-likuvannya.

Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. Лист Міністерства освіти і науки України від 29.03. 2022 № 1/3737-22. URL: https://mon.gov.ua/ ua/npa/pro-zabezpechennya-psihologichnogosuprovodu-uchasnikiv-osvitnogo-procesu-vumovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini.

Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій.» Лист Міністерства освіти і науки України від 04.04.2022 № 1/3872-22. URL:https://zakon. rada.gov.ua/rada/show/vl387729-22#Text

Пуляк О., Сидорчук Т., Хріненко Ю. Особливості навчання студентів з посттравматичним стресовим розладом. Наукові записки. Випуск 12. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 2. Кропивницький, 2017. С. 209–214.

One in four Ukrainians at risk of mental disorder due to conflict. URL: https:// www.reuters.com/business/healthcarepharmaceuticals/one-four-ukrainians-riskmental-disorder-due-conflict-who-2022-12-20/

Post-traumatic stress disorder National. Institute for Health and Care Excellence. URL: https ://www.nice.org.uk/guidance/ng116.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-05

Номер

Розділ

Проблеми психології навчання та психологічного супроводу в освіті