Активні методи соціально-психологічної адаптації та професійної підготовки менеджерів у туристичній сфері
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).8Ключові слова:
психологія сервісної діяльності; професійна компетентність; соціально-психологічний тренінг; підготовка конкурентоспроможного фахівцяАнотація
У статті представлені основні психологічні методи та засоби психолого-педагогічної підтримки процесу адаптації та особистісного розвитку при підготовці менеджерів у туристській сфері, дана психологічна характеристика професії, описані компетенції менеджера у сфері туризму. Актуальність цієї теми обумовлена необхідністю розвитку конкурентних переваг фахівців, необхідні для ефективної професійної діяльності у сфері туризму. у статті висвітлено технологічні та професійно-особистісні вимоги підприємств сфери туризму до професійної діяльності фахівців, визначено її принципи. Виділено активні методи (тренінг, дискусії ), які спрямовані на підвищення рівня соціально-психологічної адаптації, зміну неадекватних мотивів та набуття нових форм поведінки. Адаптація сприймається як процес активного особистісного саморозвитку.
Розглянуто основні структурні елементи та засади соціально-психологічного тренінгу, саме завдання на групове згуртування, створені задля формування емоційного настрою працювати у групі серед учасників тренінгу; групові дискусії у рамках тематики заняття; психогімнастичні вправи змістовного плану, спрямованих на встановлення ефективного контакту, з урахуванням вікових та особистісних особливостей учасників тренінгу; вправи на сприйняття та розуміння емоційного стану партнера, розвиток емпатичних тенденцій та сензитивності, вправи на вміння грамотно приймати та передавати інформацію, на вміння ефективно слухати та чути; психогімнастичні вправи, що сприяють підвищенню працездатності під час роботи у групі; психогімнастичні вправи, основною метою яких є формування зворотного різномодального особистісного зв’язку; розігрування та аналіз ситуацій, спрямованих на прояв отриманих навичок у контексті поведінки. Визначані засади тренінгу: принцип творчої активності; принцип дослідницької позиції; принцип партнерського спілкування; принцип акцентування мови почуттів; організація процесу спілкування за принципом «тут і зараз» та ін.
Посилання
Лукашевич О.М. Психологія туризму. Туризмологія: концептуальні засади теорії туризму. Монографія. К.: ВЦ «Академія», 2013.
Fu X., Kirillova K., Lehto X.Y. Travel and Life: a Developmental Perspective on Tourism Consumption over the Life Course. Tourism Management. 2022. Vol.89.
Kodom-Wiredu J.K., Coetzer A., Redmond J., Sharafizad J. Informal Learning Research in Hospitality and Tourism: a Systematic Literature Review. Journal of Hospitality and Tourism Management. 2022. Vol.52. Pp.13-28.
Hiebsch, H. & Vorwerg, M. Sozialpsychologie. Berlin: Deutscher Verlag der Wissenschaften.1979.
Li Y., Chun Z., Shujie F. Can Beauty Save Service Failures? The Role of Recovery Employees’ Physical Attractiveness in the Tourism Industry. Journal of Business Research. 2022. Vol.141. Pp.100-110.
Lindsay-Smith G., Pyke J., Gamage А. et al. Tourism Operator Mental Health and Its Relationship with SME Organisational Resilience during Disasters. Tourism Management Perspectives. 2002. Vol.42.
Туроператори України. URL: https// piligrim.ua.
Современные тенденции международного туризма. CE/116/3(a). URL: www. unwto.org.
Барометр світового туризму ЮНВТО. URL: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2022-3/220325_ impact_russia_ukraine.
Florom-Smith A.L., Klingenberger J., DiBiase C. Commercial Space Tourism: an Integrative Review of Spaceflight Participant Psychological Assessment and Training. REACH. 2022. Vol. 25-26.
Waryszak Z.R. The I mportance o f Psychology in Educating Future Hospitality and Tourism Managers. International Journal of Hospitality Management. 1990. Vol.9. P. 9-14.