Сучасні підходи до вивчення прокрастинації як психологічної проблеми
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).3Ключові слова:
прокрастинація, проблема, аналіз, мотивація, саморегуляція, когнітивні установки, психологічна дезадаптаціяАнотація
У статті розглядається феномен прокрастинації як складне багатоаспектне психологічне явище, що набуває особливої актуальності в сучасному суспільстві, зокрема серед молоді. Прокрастинація розуміється не лише як звичка відкладати важливі завдання, а як особливий спосіб реагування особистості на внутрішні конфлікти, емоційне напруження чи когнітивні суперечності. Вона має складну структуру та зумовлюється взаємодією низки індивідуально-психологічних чинників, серед яких зниження внутрішньої мотивації, перфекціоністичні тенденції, підвищена тривожність, нестійка самооцінка, труднощі у плануванні, саморегуляції та організації часу. У статті підкреслюється, що прокрастинація пов’язана з певними когнітивними установками, які впливають на сприйняття завдань і власних можливостей, сприяючи формуванню схильності до уникання діяльності, що сприймається як надто складна або емоційно неприємна.
Особливу увагу приділено аналізу сучасних підходів до вивчення цього феномену — від когнітивно-поведінкових до мотиваційних і саморегуляційних моделей. Зазначено, що дослідження прокрастинації у молодіжному середовищі має важливе значення для розуміння психологічних механізмів навчальної діяльності, професійного становлення та особистісного розвитку. Отримані результати можуть бути використані у практиці психологічного консультування, профілактики прокрастинації та розроблення програм, спрямованих на розвиток ефективних стратегій саморегуляції, підвищення внутрішньої мотивації та формування адекватних когнітивних установок.
Посилання
Антонова З., Гладка О. Мотивація як засіб впливу на прокрастинацію в учнів старших класів. Psychology Travelogs. 2024. № 1. С. 103–114 URL:
Бугранова Ю. В. Прокрастинація та стрес у студентів. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. Т. 5. С. 31–34 URL: https://surl.lt/edlovc
Данілова Д., Куцева Ю. Прокрастинація у осіб ранньої дорослості з різними рівнями тривожності. Перспективи та інновації науки. 2024. № 2(36) URL: https://surl.li/ninsxm
Долгоносенко В. Прокрастинація як ознака дезадаптації особистості. Наукові перспективи (Naukovì perspektivi). 2024. № 6(48) URL: https://surl.li/fnxkrd
Кузнєцов М. А., Козуб Я. В. Прокрастинація як чинник емоційного ставлення студентів до навчальної діяльності. Вісник Дніпропетровського університету. Серія психологія. 2016. Т. 22, № 9/1 URL: https://surl.lt/yzaifs
Лісовенко А., Третьякова Т., Цільмак О. Чинники прокрастинації та її взаємозв’язок з психологічним благополуччям особистості. Перспективи та інновації науки. 2023. № 4(22) URL: https://surl.li/aywbcq
Назарук Н. В. Прокрастинація як психологічний феномен. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. № 3. С. 66–70 URL: https://surl.lu/bgqztm
Шиделко А., Мачита А. Прокрастинація серед студентської молоді: результати дослідження. Вісник Національного університету оборони України. 2024. С. 163– 168 URL: https://surl.li/uucrak
Rudomanenko I. Procrastination: correlation of its structural indicators and consequences for the personality. Lviv University Herald. Series: Psychological sciences. 2022. No. 13. P. 137–142 URL: https://surl.li/ikekcm Zhuravliova O. Methodological Principles of Research of the Phenomenon of Procrastination. Problems of Modern Psychology : Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. 2020. No. 48. P. 88– 111 URL: https://surl.li/nuhkop