Сучасні підходи до вивчення прокрастинації як психологічної проблеми

Автор(и)

  • К.М. Васюк Донецький національний університет імені Василя Стуса https://orcid.org/0000-0002-6734-4612
  • А.В. Цьох Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).3

Ключові слова:

прокрастинація, проблема, аналіз, мотивація, саморегуляція, когнітивні установки, психологічна дезадаптація

Анотація

 

У статті розглядається феномен прокрастинації як складне багатоаспектне психологічне явище, що набуває особливої актуальності в сучасному суспільстві, зокрема серед молоді. Прокрастинація розуміється не лише як звичка відкладати важливі завдання, а як особливий спосіб реагування особистості на внутрішні конфлікти, емоційне напруження чи когнітивні суперечності. Вона має складну структуру та зумовлюється взаємодією низки індивідуально-психологічних чинників, серед яких зниження внутрішньої мотивації, перфекціоністичні тенденції, підвищена тривожність, нестійка самооцінка, труднощі у плануванні, саморегуляції та організації часу. У статті підкреслюється, що прокрастинація пов’язана з певними когнітивними установками, які впливають на сприйняття завдань і власних можливостей, сприяючи формуванню схильності до уникання діяльності, що сприймається як надто складна або емоційно неприємна.
Особливу увагу приділено аналізу сучасних підходів до вивчення цього феномену — від когнітивно-поведінкових до мотиваційних і саморегуляційних моделей. Зазначено, що дослідження прокрастинації у молодіжному середовищі має важливе значення для розуміння психологічних механізмів навчальної діяльності, професійного становлення та особистісного розвитку. Отримані результати можуть бути використані у практиці психологічного консультування, профілактики прокрастинації та розроблення програм, спрямованих на розвиток ефективних стратегій саморегуляції, підвищення внутрішньої мотивації та формування адекватних когнітивних установок.

Біографії авторів

К.М. Васюк , Донецький національний університет імені Василя Стуса

кандидат психологічних наук, доцент; доцент кафедри кризової та клінічної психології

А.В. Цьох , Донецький національний університет імені Василя Стуса

магістрантка спеціальності С4 Психологія

Посилання

Антонова З., Гладка О. Мотивація як засіб впливу на прокрастинацію в учнів старших класів. Psychology Travelogs. 2024. № 1. С. 103–114 URL:

Бугранова Ю. В. Прокрастинація та стрес у студентів. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. Т. 5. С. 31–34 URL: https://surl.lt/edlovc

Данілова Д., Куцева Ю. Прокрастинація у осіб ранньої дорослості з різними рівнями тривожності. Перспективи та інновації науки. 2024. № 2(36) URL: https://surl.li/ninsxm

Долгоносенко В. Прокрастинація як ознака дезадаптації особистості. Наукові перспективи (Naukovì perspektivi). 2024. № 6(48) URL: https://surl.li/fnxkrd

Кузнєцов М. А., Козуб Я. В. Прокрастинація як чинник емоційного ставлення студентів до навчальної діяльності. Вісник Дніпропетровського університету. Серія психологія. 2016. Т. 22, № 9/1 URL: https://surl.lt/yzaifs

Лісовенко А., Третьякова Т., Цільмак О. Чинники прокрастинації та її взаємозв’язок з психологічним благополуччям особистості. Перспективи та інновації науки. 2023. № 4(22) URL: https://surl.li/aywbcq

Назарук Н. В. Прокрастинація як психологічний феномен. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. № 3. С. 66–70 URL: https://surl.lu/bgqztm

Шиделко А., Мачита А. Прокрастинація серед студентської молоді: результати дослідження. Вісник Національного університету оборони України. 2024. С. 163– 168 URL: https://surl.li/uucrak

Rudomanenko I. Procrastination: correlation of its structural indicators and consequences for the personality. Lviv University Herald. Series: Psychological sciences. 2022. No. 13. P. 137–142 URL: https://surl.li/ikekcm Zhuravliova O. Methodological Principles of Research of the Phenomenon of Procrastination. Problems of Modern Psychology : Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. 2020. No. 48. P. 88– 111 URL: https://surl.li/nuhkop

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-08

Як цитувати

[1]
Васюк , К. і Цьох , А. 2025. Сучасні підходи до вивчення прокрастинації як психологічної проблеми. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Груд 2025), 27-38. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).3.

Номер

Розділ

Проблеми психології навчання та психологічного супроводу в освіті