Modern approaches to the study of procrastination as a psychological problem
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).3Keywords:
прокрастинація, проблема, аналіз, мотивація, саморегуляція, когнітивні установки, психологічна дезадаптаціяAbstract
The article examines the phenomenon of procrastination as a complex, multifaceted psychological phenomenon that has gained particular relevance in modern society, especially among young people. Procrastination is understood not merely as a habit of postponing important tasks but as a specific way of responding to internal conflicts, emotional tension, or cognitive contradictions. It has a complex structure and is determined by the interaction of a number of individual- psychological factors, including reduced intrinsic motivation, perfectionistic tendencies, increased anxiety, unstable self-esteem, and difficulties in planning, self-regulation, and time management. The article emphasizes that procrastination is associated with certain cognitive attitudes that influence the perception of tasks and one’s own abilities, contributing to the formation of a tendency to avoid activities perceived as too difficult or emotionally unpleasant. Special attention is given to the analysis of modern approaches to the study of this phenomenon — from cognitivebehavioral to motivational and self-regulatory models.
It is noted that the study of procrastination among young people is essential for understanding the psychological mechanisms of learning activity, professional formation, and personal development. The obtained results can be applied in psychological counseling, prevention of procrastination, and the development of programs aimed at enhancing self-regulation strategies, increasing intrinsic motivation, and forming adequate cognitive attitudes.
References
Антонова З., Гладка О. Мотивація як засіб впливу на прокрастинацію в учнів старших класів. Psychology Travelogs. 2024. № 1. С. 103–114 URL:
Бугранова Ю. В. Прокрастинація та стрес у студентів. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. Т. 5. С. 31–34 URL: https://surl.lt/edlovc
Данілова Д., Куцева Ю. Прокрастинація у осіб ранньої дорослості з різними рівнями тривожності. Перспективи та інновації науки. 2024. № 2(36) URL: https://surl.li/ninsxm
Долгоносенко В. Прокрастинація як ознака дезадаптації особистості. Наукові перспективи (Naukovì perspektivi). 2024. № 6(48) URL: https://surl.li/fnxkrd
Кузнєцов М. А., Козуб Я. В. Прокрастинація як чинник емоційного ставлення студентів до навчальної діяльності. Вісник Дніпропетровського університету. Серія психологія. 2016. Т. 22, № 9/1 URL: https://surl.lt/yzaifs
Лісовенко А., Третьякова Т., Цільмак О. Чинники прокрастинації та її взаємозв’язок з психологічним благополуччям особистості. Перспективи та інновації науки. 2023. № 4(22) URL: https://surl.li/aywbcq
Назарук Н. В. Прокрастинація як психологічний феномен. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. № 3. С. 66–70 URL: https://surl.lu/bgqztm
Шиделко А., Мачита А. Прокрастинація серед студентської молоді: результати дослідження. Вісник Національного університету оборони України. 2024. С. 163– 168 URL: https://surl.li/uucrak
Rudomanenko I. Procrastination: correlation of its structural indicators and consequences for the personality. Lviv University Herald. Series: Psychological sciences. 2022. No. 13. P. 137–142 URL: https://surl.li/ikekcm Zhuravliova O. Methodological Principles of Research of the Phenomenon of Procrastination. Problems of Modern Psychology : Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. 2020. No. 48. P. 88– 111 URL: https://surl.li/nuhkop