Поняття та структура комунікавних бар’єрів у психологічний науці

Автор(и)

  • Н. О. Авраменко Хмельницький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).4

Ключові слова:

ефективна комунікація; комунікативні бар’єри; учні-мігранти; мультикультурне освітнє середовище; педагогічне спілкування; психологія спілкування; мовний бар’єр; когнітивний бар’єр; емоційний бар’єр; соціокультурний бар’єр; особистісний бар’єр; адаптація учнів-мігрантів; емпатія; суб’єкт-суб’єктна взаємодія; міжкультурна компетентність педагога

Анотація

У статті досліджено значення ефективної комунікації як визначального чинника продуктивного функціонування сучасного освітнього середовища, зокрема у мультикультурних школах. Показано, що у контексті активних міграційних процесів питання формування безпечного та підтримувального комунікативного простору для дітей-мігрантів набуває особливої актуальності.
Проаналізовано психолого-педагогічні аспекти комунікативної взаємодії між учнями, учителями, адміністрацією та батьками, окреслено специфіку інформаційного обміну та емоційної взаємодії в умовах полікультурного середовища. Визначено вплив ефективної комунікації на шкільний мікроклімат, академічні результати, соціальну адаптацію та розвиток емоційної зрілості учнів.
Систематизовано види комунікативних бар’єрів, що виникають у дітей-мігрантів, зокрема мовні, когнітивні, емоційні, соціокультурні та особистісні, та окреслено механізми їх прояву. Підкреслено, що ці бар’єри зумовлюють зниження навчальної мотивації, тривожність, труднощі у налагодженні міжособистісних контактів, що може призвести до комунікативної ізоляції та емоційного вигорання учнів.

Наголошено на важливості комплексного підходу до подолання комунікативних труднощів, що включає психологічну підтримку, розвиток міжкультурної компетентності педагогів, формування безпечного освітнього середовища та впровадження особистісно орієнтованих стратегій спілкування. Розкрито ключову роль учителя як фасилітатора міжкультурного діалогу, посередника соціальної адаптації та активного суб’єкта формування толерантного комунікативного простору.
Конкретизовано, що педагогічне спілкування повинно ґрунтуватися на принципах гуманістичної психології, включати активне слухання, емпатійний підхід, підтримку емоційної безпеки та стимулювання мовної активності учнівмігрантів. Обґрунтовано значення суб’єкт-суб’єктної взаємодії як основи довірливих стосунків між учителем і дитиною та чинника зниження рівня комунікативної напруги.
Підкреслено практичну значущість дослідження для розроблення програм психологічної підтримки, педагогічних стратегій комунікації та системи підвищення кваліфікації педагогів у напрямі міжкультурної компетентності й психології спілкування. Результати можуть бути використані у діяльності вчителів, психологів, соціальних педагогів, управлінців освіти та фахівців інклюзивноресурсних центрів, а також під час підготовки майбутніх педагогів.

Біографія автора

Н. О. Авраменко , Хмельницький національний університет

кандидат педагогічних наук, студентка спеціальності 053 «Психологія»

Посилання

Володимиров В. Особливості виникнення та подолання психологічних бар’єрів у викладачів вищої школи в процесі використання інформаційно-комунікативних технологій. Київ, 2005. 154 с.

Барвенко О. Психологічні чинники подолання навчальних бар’єрів у студентів педагогічних спеціальностей // Наукові записки. Серія: Психологія. 2019. № 48. С. 117–123.

Губарева Н. Психологічні бар’єри та їх вплив на ефективність навчальної діяльності студентів // Вісник психології і педагогіки. 2018. № 23. С. 30–35.

Hall E. The Silent Language. New York: Anchor Books, 1973. 217 p.

Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw-Hill, 2010. 560 p.

Matsumoto D. Culture and Psychology. 6th ed. Belmont, CA: Wadsworth, 2022. 480 p.

Пилипенко А. Психологічні бар’єри у навчальній діяльності студентів: сутність та шляхи подолання // Вісник післядипломної освіти. 2020. №5. С. 65–72.

Черненко Н. Психологічні чинники формування пізнавальної активності учнів // Психологія і суспільство. 2019. №2. С. 121–128.

Пометун О. Педагогічні інновації: теорія та практика впровадження в закладах освіти. Київ: Педагогічна думка, 2021. 198 с.

Карташова Л. Інноваційна компетентність педагога у сучасних умовах освітніх змін // Педагогічні науки. 2022. №3. С. 45–52.

Барвенко О. Психологічні чинники подолання навчальних бар’єрів у студентів педагогічних спеціальностей // Наукові записки. Серія: Психологія. 2019. №48. С. 117–123.

Вербицька Т. Труднощі навчальної діяльності школярів: психолого-педагогічний аспект // Освітологічний дискурс. 2020. №3. С. 89–97.

Губарева Н. Психологічні бар’єри та їх вплив на ефективність навчальної діяльності студентів // Вісник психології і педагогіки. 2018. №23. С. 30–35.

Волкова Н. Психологія спілкування: Навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2020. 344 с.

Худобіна О. Психологічні особливості подолання труднощів навчальної діяльності студентів // Педагогічна освіта: теорія і практика. 2021. №29. С. 102–108.

Rogers, C. On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961. 420 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-08

Як цитувати

[1]
Авраменко , Н.О. 2025. Поняття та структура комунікавних бар’єрів у психологічний науці. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Груд 2025), 39-55. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).4.

Номер

Розділ

Проблеми психології навчання та психологічного супроводу в освіті