Взаємозв’язок між емоційним вигоранням і психологічними ресурсами студентів у кризових умовах

Автор(и)

  • Н.Д. Корольова Донецький національний університет імені Василя Стуса https://orcid.org/0000-0003-0989-9967
  • Я.В. Шаївська Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).7

Ключові слова:

емоційне вигорання, психологічні ресурси, студенти, кризові умови, резилієнтність, толерантність до невизначеності

Анотація

Сучасне освітнє середовище, особливо в умовах системної кризи та військового конфлікту, створює безпрецедентне психологічне навантаження на студентську молодь. Цей хронічний стрес значно посилює ризик розвитку синдрому емоційного вигорання (ЕВ), який характеризується емоційним виснаженням, цинізмом та редукцією особистих досягнень. Актуальність дослідження обумовлена необхідністю ідентифікації внутрішніх захисних механізмів, які модулюють вплив кризових стресорів на психічне здоров’я та академічну успішність студентів. Теоретичною основою роботи є Модель вимог-ресурсів праці (JD-R) та, зокрема, Теорія збереження ресурсів (COR) С. Хобфолла. Остання стверджує, що стрес виникає не лише внаслідок втрати ресурсів, але й при відсутності їх набуття після значних інвестицій, що є типовим для контексту невизначеності. Дослідження фокусується на диференційованому впливі двох ключових психологічних ресурсів - резилієнтності (життєстійкості) та толерантності до невизначеності - на окремі компоненти ЕВ. Емпіричні дані підтверджують, що високий рівень психологічних ресурсів обернено корелює із проявами ЕВ. Встановлено, що резилієнтність відіграє багатофункціональну модераторну роль, значуще знижуючи як емоційне виснаження, спричинене постійною втомою та гіперзв’язком, так і редукцію особистих досягнень, допомагаючи зберігати когнітивні функції та самооцінку. Толерантність до невизначеності, у свою чергу, є критичним буфером, що запобігає емоційному виснаженню, яке виникає внаслідок хронічної тривоги, спричиненої неконтрольованим зовнішнім хаосом та непередбачуваністю майбутнього. Результати дослідження є важливою основою для розробки цільових превентивних психологічних інтервенцій, спрямованих на зміцнення внутрішньої стійкості студентської молоді у довгостроковій перспективі. Подальші дослідження мають бути зосереджені на лонгітюдному структурному моделюванні для уточнення динаміки цих взаємозв'язків.

Біографії авторів

Н.Д. Корольова , Донецький національний університет імені Василя Стуса

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри загальної та соціальної психології

Я.В. Шаївська , Донецький національний університет імені Василя Стуса

здобувач вищої освіти

Посилання

Hobfoll S.E. Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 1989. URL: https://surl.li/nuzcfc

Liao H.H., Huang L., Hu B. Conservation of Resources Theory in the Organizational Behavior Context: Theoretical Evolution and Challenges. Advances in Psychological Science, 2022, 30, 449–463.

Блейчик В.А. Психологічні особливості резилієнсу у студентів військової кафедри з різними копінг- стратегіями. Кваліфікаційна магістерська робота. Миколаїв, 2024. 157 с. URL: https://surl.li/lgvkfu

Вернік О.Л. Ресурси у життєдіяльності особистості: психологічний зміст проблеми. Актуальні проблеми психології, 2019, Т. IX, Вип. 12, С. 47–57. URL: https://surl.li/twcddv

Емоційне вигорання або що робити, коли особистий ресурс “на нулі”. URL: https://surl.lu/pucfii

Коць М., Цвігун О. Психологічний аналіз емоційного вигорання у студентської молоді. Психологія: реальність і перспективи, 2020, Вип. 14, С. 125–129. URL: https://surl.li/mxvedo

Бойко В.В. Методика «Діагностика рівня емоційного вигорання». URL: https://surl.li/jruyth

Олефір В.О., Боснюк В.Ф. Взаємодія вимог освітнього середовища та особистісних ресурсів в прогнозуванні академічного вигорання. Psychological journal, 2020, 6(4), 169–184. URL: https://surl.li/vckwvq

Остапенко К.О. Психологічні особливості емоційного вигорання студентів в умовах війни: бакалавр. диплом. робота. Київ: КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, Ф-т управл. персоналу, соціології та психології, 2023. 63 с. URL: https://surl.li/zcxsqw

Остополець І.Ю., Мостова Т.О. Психологія стресу і фрустрації: навч. посіб. Запоріжжя: Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, 2025. 179 с. URL: https://surl.li/zhehhp

Помиткіна Л., Ковалькова Т. Проблема емоційного вигорання студентів. Соціальна психологія, 2008, Вип. 6, С. 97–110. URL: https://surl.li/noibqe

Прокопенко О.А. Емоційне виснаження студентів та втома під час війни. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: педагогіка та психологія, 2025, № 7(10). DOI: https://surl.li/soadib

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-08

Як цитувати

[1]
Корольова , Н. і Шаївська , Я. 2025. Взаємозв’язок між емоційним вигоранням і психологічними ресурсами студентів у кризових умовах. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Груд 2025), 93-112. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).7.

Номер

Розділ

Кризова психологія