The relationship between emotional burnout and students’ psychological resources in crisis conditions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).7

Keywords:

emotional burnout, psychological resources, students, crisis conditions, resilience, tolerance for uncertainty

Abstract

The contemporary educational environment, especially under conditions of systemic crisis and military conflict, imposes an unprecedented psychological burden on University students. This kind of chronic stress substantially increases the risk of developing burnout syndrome, characterized by emotional exhaustion, cynicism, and reduced personal accomplishment. The relevance of this study is determined by the need to identify internal protective mechanisms that modulate the impact of crisis-related stressors on students’ mental health and academic performance. The theoretical framework is based on the Job Demands– Resources (JD-R) Model and, more specifically, Hobfoll’s Conservation of Resources (COR) Theory. The latter postulates that stress arises not only from resource loss but also from the lack of resource gain following significant investment, which is typical for contexts of prolonged uncertainty. The study focuses on the differentiated influence of two key psychological resources, as resilience and tolerance for uncertainty like specific components of burnout. Empirical findings indicate that higher levels of psychological resources are inversely correlated with manifestations of burnout in general. Resilience demonstrates a multifaceted moderating function by significantly reducing both emotional exhaustion caused by chronic fatigue and digital hyperconnectivity, as well as the reduction of personal accomplishment, thereby supporting cognitive functioning and self-esteem. Tolerance for uncertainty, on the other hand, serves as a critical psychological buffer that prevents emotional exhaustion triggered by chronic anxiety resulting from uncontrollable external chaos and future unpredictability. The results provide a valuable foundation for developing targeted preventive psychological interventions aimed at enhancing students’ internal resilience and long-term adaptation in crisis conditions. Our future research should be focused on longitudinal structural modeling to clarify the dynamics of these interrelations.

Author Biographies

Nataliia Korolova, Vasyl’ Stus Donetsk National University

Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of General and Social Psychology

Yana Shaivska, Vasyl’ Stus Donetsk National University

Master's degree student, specialty 053Psychology, educational program “Rehabilitation Psychology in Emergency Situations”

References

Hobfoll S.E. Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 1989. URL: https://surl.li/nuzcfc

Liao H.H., Huang L., Hu B. Conservation of Resources Theory in the Organizational Behavior Context: Theoretical Evolution and Challenges. Advances in Psychological Science, 2022, 30, 449–463.

Блейчик В.А. Психологічні особливості резилієнсу у студентів військової кафедри з різними копінг- стратегіями. Кваліфікаційна магістерська робота. Миколаїв, 2024. 157 с. URL: https://surl.li/lgvkfu

Вернік О.Л. Ресурси у життєдіяльності особистості: психологічний зміст проблеми. Актуальні проблеми психології, 2019, Т. IX, Вип. 12, С. 47–57. URL: https://surl.li/twcddv

Емоційне вигорання або що робити, коли особистий ресурс “на нулі”. URL: https://surl.lu/pucfii

Коць М., Цвігун О. Психологічний аналіз емоційного вигорання у студентської молоді. Психологія: реальність і перспективи, 2020, Вип. 14, С. 125–129. URL: https://surl.li/mxvedo

Бойко В.В. Методика «Діагностика рівня емоційного вигорання». URL: https://surl.li/jruyth

Олефір В.О., Боснюк В.Ф. Взаємодія вимог освітнього середовища та особистісних ресурсів в прогнозуванні академічного вигорання. Psychological journal, 2020, 6(4), 169–184. URL: https://surl.li/vckwvq

Остапенко К.О. Психологічні особливості емоційного вигорання студентів в умовах війни: бакалавр. диплом. робота. Київ: КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, Ф-т управл. персоналу, соціології та психології, 2023. 63 с. URL: https://surl.li/zcxsqw

Остополець І.Ю., Мостова Т.О. Психологія стресу і фрустрації: навч. посіб. Запоріжжя: Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, 2025. 179 с. URL: https://surl.li/zhehhp

Помиткіна Л., Ковалькова Т. Проблема емоційного вигорання студентів. Соціальна психологія, 2008, Вип. 6, С. 97–110. URL: https://surl.li/noibqe

Прокопенко О.А. Емоційне виснаження студентів та втома під час війни. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: педагогіка та психологія, 2025, № 7(10). DOI: https://surl.li/soadib

Published

2025-12-08

How to Cite

[1]
Корольова , Н. and Шаївська , Я. 2025. The relationship between emotional burnout and students’ psychological resources in crisis conditions. Bulletin of Vasyl’ Stus Donetsk National University. Series «Psychological sciences». (Dec. 2025), 93-112. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).7.

Issue

Section

Crisis psychology