Psychological resources as a factor of practical psychologists' professional effectiveness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).5

Keywords:

emotional intelligence, self-efficacy, resilience, cognitive strategies, professional development, resource-based approach

Abstract

The present study aims to provide a theoretical and empirical justification of the structure and role of psychological resources as an integrated factor of professional effectiveness among practical psychologists – specifically, emotional intelligence, cognitive strategies, resilience, and self-efficacy. The relevance of the research is determined by the need to ensure the stability of specialists under high levels of stress in the context of military aggression.
A theoretical analysis of the concept of resourcefulness was conducted, focusing on S. Hobfoll’s Conservation of Resources theory and A. Bandura’s Social Cognitive Theory. The empirical study was conducted on a sample of practical psychologists (67 participants) using the following psychodiagnostic instruments: N. Hall’s Emotional Intelligence Test, the General Self-Efficacy Scale by R. Schwarzer and M. Jerusalem (adapted by I. Haletska), the “Thinking Styles” Questionnaire by R. Bramson and A. Harrison, S. Maddi’s Hardiness Test, O.M.Kokun’s Professional Hardiness Questionnaire, the Maslach Burnout Inventory (MBI) by C. Maslach and S. Jackson, and a specially developed questionnaire. Correlation and multiple regression analyses were employed to determine interrelations.
Statistically significant positive correlations were found between all components of psychological resourcefulness and the integrated criteria of professional effectiveness. Emotional intelligence and resilience were identified as the strongest protective predictors of resistance to burnout syndrome, which aligns with the Conservation of Resources theory that defines resource loss as a key component in the development of stress. High self-efficacy and the use of deep cognitive strategies significantly increase a specialist’s adaptability to complex and atypical client cases. High EI correlates with the quality of counselling services, emphasising its central role in interpersonal interaction and empathic sensitivity.
The study confirms that the identified psychological resources are key internal factors ensuring not only high performance but also psychological stability and safety of practical psychologists. The findings justify the necessity of integrating the targeted development of EI, self-efficacy, and adaptive cognitive strategies into professional training and supervision programs.

Author Biographies

Lada Mazai, Vasyl’ Stus Donetsk National University

Doctor of Philosophy in Psychology (PhD)

Viktoriia Vdovychenko, Vasyl’ Stus Donetsk National University

магістрантка спеціальності 053 Психологія

References

Базиленко А.К., Кущенко І.В., Раєвська Ю.В. Чинники формування життєстійкості у фахівців психологічної сфери. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2025. Т. 36 (75). № 2. С. 109–112. DOI https://surl.lu/zwngkn

Басюк Н.А. Емоційний інтелект: становлення та розвиток поняття в зарубіжних дослідженнях. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. Вип. 3 (110), 2022. С. 253-266. DOI: https://surl.li/ywkxdy

Боковець О.І. Емоційний інтелект як ресурс психічного здоров’я. Науковий журнал «Габітус», Випуск 37, 2022. С. 68-75. DOI: https://surl.li/kmsjev

Бондаренко І.І. Особливості підготовки вітчизняних практикуючих психологів. Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук, праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С.Д.Максименка. Київ, 2003.

Бугерко Я.М. Ресурсний підхід в сучасній психології. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. Випуск 3, 2023. С. 79–84. DOI https://surl.li/azabpe

Галецька І. І. Самоефективність у структурі соціально-психологічної адаптації. Вісник Львівського університету. Серія «Філософські науки». 2003. Вип. 5. С. 433-442

Головньова О. В. Опитувальник «Стиль мислення». Бібліотека методичних матеріалів Національної освітньої платформи «Всеосвіта». [веб-сайт]. URL: https://surl.li/azabpe (дата звернення: 25.09.2025)

Гриньова Н.В. Діагностика та корекція життєстійкості як складової психічного здоров’я особистості. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. Том. ХІ: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості, Випуск 21. С.66-79

Ґоулман Д. Емоційний інтелект. / пер. з анг. С.-Л. Глумецької. Харків: Віват, 2022. 512 с. (Серія «Саморозвиток»).

Діагностика «емоційного інтелекту» (Н. Холл). Сайт Полтавського державного аграрного університету. URL: https://www.pdau.edu.ua/content/diagnostyka-emociynogointelektu-n-holl (дата звернення: 20.10.2025)

Діагностика професійного вигорання, MBI. Тестотека.інфом [веб-сайт]. URL: https://testoteka.info/uk/test/org/burnout-maslach

Кокун О.М. Опитувальник професійної життєстійкості (українська версія). Проблеми екстремальної та кризової психології, 2021. №1 (1). С. 90-104.

Лукомська С.О. Ресурсний підхід до подолання кризових ситуацій. Психологічні технології ефективного функціонування та розвитку особистості: монографія / за ред. С.Д. Максименка, С.Б. Кузікової, В.Л.Зливкова. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2019. С.402–419

Ляска О.П., Курицина М.О. Основні підходи до побудови моделі професійного розвитку особистості. Менеджмент формування педагогічного кредо майбутнього фахівця фізико-технічного профілю. Частина V, 2012. С.212- 215.

Поліщук М.Б., Слюсарчук Ю.М., Слюсарчук О.З. Когнітивні моделі пізнавальних проблемних задач у формуванні навчального процесу. Наукові записки, 2018, №2(57). С.64-71

Савченко О.В. Когнітивні та метакогнітивні стратегії розв’язання проблемних питань. Inforim [веб-сайт]. URL: https://surl.lt/gtaqad (дата звернення 15.10.2025)

Тест життєстійкості С. Мадді. Національної освітньої платформи «Всеосвіта». [веб-сайт]. URL: https://surl.lu/zlpegk (дата звернення 15.09.2025)

Hobfoll S. E., Lilly R. S. Resource conservation as a strategy for community psychology. Journal of Community Psychology. № 21. 1993. PР. 128-148.

Maddi, S. R. (1968). Personality theories: a comparative analysis. Homewood, Ill: Dorsey Press.

Mazai, L. (2024). The role and significance of emotional intelligence in providing future psychologists' professional resourcefulness. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. №1, 2024. P. 212-221 DOI: https://surl.li/guthfh

Published

2025-12-08

How to Cite

[1]
Мазай , Л. and Вдовиченко , В. 2025. Psychological resources as a factor of practical psychologists’ professional effectiveness. Bulletin of Vasyl’ Stus Donetsk National University. Series «Psychological sciences». (Dec. 2025), 56-73. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2025.1(6).5.

Issue

Section

Psychological support of professional activity