Відображення цільової спрямованості особистості у суспільно-корисній діяльності
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).1Ключові слова:
цільова спрямованість; альтруїстична позиція; егоцентрична позиція; раціональна позиція; суспільно-корисна діяльність; розвиток особистостіАнотація
У статті представлено результати дослідження розвитку цільової спрямованості у здобувачів вищої освіти. Проаналізовано теоретичні підходи до розуміння феноменів «спрямованість» та «цільова спрямованість» у сучасній психології. Аналіз отриманих результатів дозволив виявити якісні зрушення в розвитку цільової спрямованості студентів, які за час дослідження займались волонтерською діяльністю: фіксується позитивне ставлення до себе, до оточуючих людей, розуміння їх потреб та проблем, бажання допомогти, підвищення емоційної стійкості до високого та середнього рівнів, підвищення рівня самостійності та організованості, самовизначення в житті, розвиток вміння ставити конкретні цілі та вчасне їх виконання, підвищення рівня навчальної мотивації. За даними останнього зрізу, сфери розташувалися наступним чином: дружня, суспільна та сімейна, навчальна, самодіяльна та особистісна, інтимна. Такі дані свідчать про благородність та масштабність цілей, які ставлять перед собою студенти. Їх увага спрямована вже не на самого себе, а на близьких та оточуючих людей, на суспільство в цілому. Значно підвищилась кількість цілей, пов’язаних з навчанням. В кінці експерименту простежується тенденція підвищення престижності навчання в університеті та отримання знань для використання їх у подальшому житті. За допомогою t-критерію Стьюдента для залежних вибірок встановлені значимі відмінності між усіма складовими результатів трьох позицій цільової спрямованості студентів першого та другого зрізу.
Посилання
Балл Г. О. До обгрунтування раціогуманісичного підходу у психології. Психологія і суспільство. 2004. № 4. С. 60–74.
Бех І. Д. Психологічні механізми сходження особистості до духовних цінностей. Педагогіка і психологія. 2011. № 2 (7). С. 37–44.
Васильев Я. В. Уровневая структура психологии. Николаев: Изд-во «Илион», 2005. 264 с.
Клочко В. Е. Целеобразование и динамика оценок в ходе решения мыслительных задач. Психологическое исследование интеллектуальной деятельности / Под. ред. О. К.Тихомирова. М.: МГУ, 1979. С. 87–95.
Коган А. Ф. Психологическое моделирование целеполагания и принцип псевдосвободы выбора цели в учебной деятельности. Психология. Сб. научных трудов. [вып. 3-ий]. К.: ООО «КММ», 1999. С. 212–222.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: учебное пособие 2-е издание, стереотипное. М.: Смысл: Академия, 2005. 352 с.
Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості. К.: Видавництво «КММ», 2006. 255 с.
Міляєва В. Р., Лебідь Н. К. Мотивація професійного вдосконалення як чинник розвитку лідерства в освіті. Теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта України». 2014. №4 (додаток№1). С.21-25.
Моляко В. А. Психология решения школьниками творческих задач. К.: Рад.школа, 1983. 94 с.
Рибалка В. В. Психологічна структура особистості. Психологія: Підручник / Ю. Л.Трофімов, В. В.Рибалка, П. А. Гончарук та ін.; за заг. Ред. Ю. Л. Трофімова. 2-ге вид., стереотип. К.: Либідь, 2000. С. 116–122.
Рубинштейн С. Л. О личностном подходе. Психология личности в трудах отечественных психологов / Сост. Л. В. Куликов. СПб.: Питер, 2001. С. 23–32.
Саннікова О. П. Макроструктура особистості: психологічний опис. Наука і освіта. 2013. №7. С. 7–13.
Титаренко Т. М. Життєві домагання особистсоті: феноменологічний та структурно-функціональний підхід. Психологія і суспільство. 2004. №4. С. 128–145.
Томчук М І. Методологічні засади дослідження та формування психологічної готовності особистості до діяльності. Психологія і суспільство. 2010. №4. С. 41–46.
Фурман А. А. Морально-етичні цінності в суспільному вимірі. Психологія і суспільство. 2010. №1. С. 94–99.
Фурман А. В. Методологічне обгрунтування концепції мотиваційних психоформ. Вітакультурний млин. 2010. Модуль 12. С. 9–19.