Відображення цільової спрямованості особистості у суспільно-корисній діяльності

Автор(и)

  • Н. І. Миропольцева Чорноморськийо національний університет імені Петра Могили

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).1

Ключові слова:

цільова спрямованість; альтруїстична позиція; егоцентрична позиція; раціональна позиція; суспільно-корисна діяльність; розвиток особистості

Анотація

У статті представлено результати дослідження розвитку цільової спрямованості у здобувачів вищої освіти. Проаналізовано теоретичні підходи до розуміння феноменів «спрямованість» та «цільова спрямованість» у сучасній психології. Аналіз отриманих результатів дозволив виявити якісні зрушення в розвитку цільової спрямованості студентів, які за час дослідження займались волонтерською діяльністю: фіксується позитивне ставлення до себе, до оточуючих людей, розуміння їх потреб та проблем, бажання допомогти, підвищення емоційної стійкості до високого та середнього рівнів, підвищення рівня самостійності та організованості, самовизначення в житті, розвиток вміння ставити конкретні цілі та вчасне їх виконання, підвищення рівня навчальної мотивації. За даними останнього зрізу, сфери розташувалися наступним чином: дружня, суспільна та сімейна, навчальна, самодіяльна та особистісна, інтимна. Такі дані свідчать про благородність та масштабність цілей, які ставлять перед собою студенти. Їх увага спрямована вже не на самого себе, а на близьких та оточуючих людей, на суспільство в цілому. Значно підвищилась кількість цілей, пов’язаних з навчанням. В кінці експерименту простежується тенденція підвищення престижності навчання в університеті та отримання знань для використання їх у подальшому житті. За допомогою t-критерію Стьюдента для залежних вибірок встановлені значимі відмінності між усіма складовими результатів трьох позицій цільової спрямованості студентів першого та другого зрізу.

Біографія автора

Н. І. Миропольцева, Чорноморськийо національний університет імені Петра Могили

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології

Посилання

Балл Г. О. До обгрунтування раціогуманісичного підходу у психології. Психологія і суспільство. 2004. № 4. С. 60–74.

Бех І. Д. Психологічні механізми сходження особистості до духовних цінностей. Педагогіка і психологія. 2011. № 2 (7). С. 37–44.

Васильев Я. В. Уровневая структура психологии. Николаев: Изд-во «Илион», 2005. 264 с.

Клочко В. Е. Целеобразование и динамика оценок в ходе решения мыслительных задач. Психологическое исследование интеллектуальной деятельности / Под. ред. О. К.Тихомирова. М.: МГУ, 1979. С. 87–95.

Коган А. Ф. Психологическое моделирование целеполагания и принцип псевдосвободы выбора цели в учебной деятельности. Психология. Сб. научных трудов. [вып. 3-ий]. К.: ООО «КММ», 1999. С. 212–222.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: учебное пособие 2-е издание, стереотипное. М.: Смысл: Академия, 2005. 352 с.

Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості. К.: Видавництво «КММ», 2006. 255 с.

Міляєва В. Р., Лебідь Н. К. Мотивація професійного вдосконалення як чинник розвитку лідерства в освіті. Теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта України». 2014. №4 (додаток№1). С.21-25.

Моляко В. А. Психология решения школьниками творческих задач. К.: Рад.школа, 1983. 94 с.

Рибалка В. В. Психологічна структура особистості. Психологія: Підручник / Ю. Л.Трофімов, В. В.Рибалка, П. А. Гончарук та ін.; за заг. Ред. Ю. Л. Трофімова. 2-ге вид., стереотип. К.: Либідь, 2000. С. 116–122.

Рубинштейн С. Л. О личностном подходе. Психология личности в трудах отечественных психологов / Сост. Л. В. Куликов. СПб.: Питер, 2001. С. 23–32.

Саннікова О. П. Макроструктура особистості: психологічний опис. Наука і освіта. 2013. №7. С. 7–13.

Титаренко Т. М. Життєві домагання особистсоті: феноменологічний та структурно-функціональний підхід. Психологія і суспільство. 2004. №4. С. 128–145.

Томчук М І. Методологічні засади дослідження та формування психологічної готовності особистості до діяльності. Психологія і суспільство. 2010. №4. С. 41–46.

Фурман А. А. Морально-етичні цінності в суспільному вимірі. Психологія і суспільство. 2010. №1. С. 94–99.

Фурман А. В. Методологічне обгрунтування концепції мотиваційних психоформ. Вітакультурний млин. 2010. Модуль 12. С. 9–19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-03

Як цитувати

[1]
Миропольцева, Н.І. 2023. Відображення цільової спрямованості особистості у суспільно-корисній діяльності. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Жов 2023), 7-14. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).1.

Номер

Розділ

Психологія розвитку сучасної людини