Корекція емоційного інтелекту підлітків у період соціальних потрясінь

Автор(и)

  • Г.Ш. Коваль Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
  • О.А. Грицик Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).14

Ключові слова:

емоційний інтелект; емоції; коучинг; підлітки; індивідуально-психологічні якості підлітків; особливості розвитку емоційного інтелекту; корекція емоційного стану; пандемія; соціальна ситуація; військовий стан; адаптація підлітків

Анотація

У дослідженні розглядаються поняття емоційного інтелекту і підходи до його вивчення в сучасній психології, а також розглядається розвиток емоційного інтелекту українських підлітків у період глобальних соціальних потрясінь. Контекст першої соціальної ситуації пов’язаний з обмеженнями, викликаними пандемією COVID-19. Контекст другий – з військовим станом в Україні та його наслідками для кожного мешканця країни через війну.
На першому етапі емпіричного дослідження за допомогою психологічних методик авторами виявлено та проаналізовано індивідуально психологічні якості и характеристики емоційного інтелекту підлітків. На другому етапі дослідження було розроблено та проведено цикл занять по формуванню розвитку ЕІ за допомогою сучасних психологічних технологій. Метою авторського тренінгу «Цей загадковий світ емоцій» було знайомство учасників з базовими та складними емоціями, освоєння прийомів саморегуляції, оцінки поточного психоемоційного стану та управління ним, формування навичок контролю власних емоцій і розвитку емоційної взаємодії з оточуючими. Також, увага приділялась практичним методам корегування емоційного стану в умовах соціальних потрясінь в Україні. На третьому етапі, з допомогою психологічних методик, було проведено контрольне дослідження. Його результати демонструють, що статистично значущі позитивні зміни у підлітків відбулися за параметрами: емоційна стабільність, моральні норми, внутрішньоособистісний ЕІ, розуміння своїх та чужих емоцій. Відзначено більш високий рівень розпізнавання таких емоцій, як радість, зневіра та здивування. Для розвитку перелічених вище складових емоційного інтелекту використані технології коучингу, МАК-карти та ін.

Біографії авторів

Г.Ш. Коваль, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

кандидат психологічних наук, доцент кафедри диференціальної та спеціальної психології

О.А. Грицик, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

магістранка кафедри соціальної і прикладної психології

Посилання

Дерев’янко С. П. Феноменологія емоційного інтелекту: навчально-методичний посібник. Чернігів: Видавець Лозовий В.М., 2016. 312 с.

Коваль Г. Ш., Грицик О. А. Розвиток емоційного інтелекту підлітків з використанням технологій коучингу. Габітус. № 32. 2021. С. 193-197

Brooks S., Webster R., Smith L., et al. The Psychological Impact of Quarantine and How to Reduce It: Rapid Review of the Evidence. Lancet. 2020 Mar 14; 395 (10227):912-20.

Ekman P. Facial Affect Scoring Technique (FAST): A first validity study. Semeotica. 1971. Vol. 3, No 1. P. 37- 58.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-04

Як цитувати

[1]
Коваль, Г. і Грицик, О. 2023. Корекція емоційного інтелекту підлітків у період соціальних потрясінь. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Жов 2023), 102-108. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).14.

Номер

Розділ

Теоретичні та практичні дослідження з психологічної реабілітації