Взаємозв’язок акцентуацій характеру та комунікативних установок у здобувачів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).3Ключові слова:
акцентуації характеру; комунікативні установки; здобувачі вищої освіти; комунікативна компетентністьАнотація
У статті представлено результати дослідження особливостей взаємозв’язку між акцентуаціями характеру та комунікативними установками у здобувачів вищої освіти. Проаналізовано теоретичні підходи до розуміння феноменів «акцентуація характеру» та «комунікативна установка» у сучасній психології.
Дослідження типів акцентуацій показало, що у здобувачів вищої освіти найбільш вираженими є дистимічна, емотивна, тривожна, циклотимічна й екзальтована акцентуації характеру; найменш виражені ‒ гіпертимна, демонстративна і педантична акцентуації характеру. Дослідження комунікативних установок здобувачів вищої освіти виявило найбільші показники за шкалами «Буркотіння» і «Негативний досвід спілкування з оточуючими»; найменші – за шкалою «Відкрита жорстокість по відношенню до людей».
Дослідження взаємозв’язку між типом акцентуації і комунікативними установками показало наявність кореляції між завуальованою жорстокістю до людей і дистимічною акцентуаціями характеру. Відкритою жорстокістю до людей і гіпертимною, емотивною, тривожною, циклотимічною, збудливою і дистимічною акцентуаціями (прямий і зворотний кореляційний зв’язок). Обґрунтованим негативізмом і демонстративним, дистимічним типами акцентуації (прямий і зворотний зв’язок). Буркотінням і гіпертимною, педантичною, тривожною, демонстративною, дистимічною акцентуаціями характеру (прямий і зворотний зв’язок). Негативного досвіду спілкування і гіпертимною, тривожною, демонстративною, дистимічною акцентуаціями характеру (прямий і зворотний зв’язок).
Таким чином, проведене дослідження дозволяє констатувати, що акцентуація характеру істотно впливає на комунікативні установки особистості. Визначення акцентуації характеру здобувача вищої освіти дозволить прогнозувати, як він буде поводити себе в процесі міжособистої взаємодії, які внутрішні установки у спілкуванні має. Подібне знання може сприяти оптимізації комунікативного процесу і спільної діяльності здобувачів вищої освіти.
Посилання
Винославська О. В., Андрійченко Н. Г. Розвиток компонентів комунікативної компетентності студентів технічного університету. Практична психологія та соціальна робота. 2004. №12. С. 65–69.
Ганнушкин П. Б. Клиника психопатий: их статика, динамика, систематика. М.: Медицина, 1964. С. 116–252.
Драгомирецка Н. М. Сучасні тенденції комунікацій у сучасному світі. Публічне урядування: збірник. № 1 (1). 2015. Київ: ДП «Видавничий дім «Персонал», 2015. С. 85-97.
Власенко Л. В. Актуальні проблеми формування комунікативної компетентності студентів. Матеріали міжнародної наукової конференції «Міфологічний простір і час у сучасній культурі», м. Київ, 12-13 грудня 2003 р. Київ, 2003. С. 4–5.
Вторнікова Ю. Комунікативна компетентність у структурі ключових компетентностей громадян Європи. Витоки педагогічної майстерності: зб. наук. праць. Полтава, 2011. С. 88–94.
Заброцький М. М., Максименко С. Д. Комунікативна компетентність. Технологія розвитку комунікативної компетентності вчителя. Практична психологія та соціальна робота. 2007. № 1. С. 28–32.
Коць М. О. Комунікативна компетентність як складова професіоналізму майбутнього педагога. Практична психологія та соціальна робота. 2007. №1. С. 52–55.
Леонгард К. Акцентуированные личности. Киев: Вища школа, 1981. 375 с.
Личко А. Е. Акцентуации характера как концепция в психиатрии и медицинской психологии. Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В. М. Бехтерева. 1993. №1. С. 5‒17.
Мелкомукова К. С. Формування професійної комунікативної компетенції студентів юридичних факультетів. Актуальні проблеми держави і права. 2011. Вип. 62. С. 711-716. веб-сайт. http://apdp.in.ua/v62/98.pdf (дата звернення: 17.05.2015).
Михлюк Е. І., Перелигіна Л. А., Афанасьєва Н. Є. Психологічні особливості професійно зумовлених акцентуацій рятувальників: монографія. Харків: Видавництво «Точка», 2018. 184 с.
Семеног О. Формування комунікативної компетентності майбутніх економістів: аксіологічний підхід. Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. пр. Кривий Ріг, 2013. С. 266–270.
Сергеєва З. П. Забезпечення розвитку комунікативної компетентності студентів в процесі організації занять психотренінгу комунікативності. Проблеми становлення та самореалізації творчої особистості майбутніх фахівців гуманітарного спрямування: зміст, форми та методи підготовки. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Хмельницький: ХНУ, 2010. C. 156–160.
Черезова І. О. Комунікативна компетентність як інтегральна якість особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. «Серія Психологічні науки». Випуск 1. Том 1. Херсон: МОН України Херсонський державний університет, факультет психології, історії та соціології, 2014. С. 103–107.