Relationship between character accentations and communicative institutions in higher education students
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).3Keywords:
character accentuations; communicative attitudes; higher education seekers; communicative competenceAbstract
The article presents the results of a study of the relationship between character accentuations and communicative attitudes in higher education. Theoretical approaches to understanding the phenomena of «character accentuation» and «communicative attitude» in modern psychology are analyzed. The study of types of accentuations showed that in higher education seekers the most pronounced are dysthymic, emotional, anxious, cyclothymic and exalted accentuations of character; least pronounced - hyperthymic, demonstrative and meticulous character accentuations. The study of communicative attitudes of higher education students revealed the highest indicators on the scales «Grumbling» and «Negative experience of communicating with others»; the smallest - on the scale of «Open cruelty to people».
A study of the relationship between the type of accentuation and communicative attitudes showed a correlation between veiled cruelty to people and dysthymic accentuations of character. Open cruelty to people and hyperthymic, emotional, anxious, cyclothymic, excitable and dysthymic accentuations (direct and inverse correlation). Substantiated negativism and demonstrative, dysthymic types of accentuation (direct and feedback). Grumbling and hyperthymic, pedantic, anxious, demonstrative, dysthymic accentuations of character (direct and feedback). Negative communication experiences and hyperthymic, anxious, demonstrative, dysthymic accentuations of character (direct and feedback). Thus, the study allows us to state that the accentuation of character significantly affects the communicative attitudes of the individual. Determining the emphasis on the nature of the higher education seeker will predict how he will behave in the process of interpersonal interaction, what are the internal attitudes in communication. Such knowledge can help optimize the communication process and joint activities of higher education seekers.
References
Винославська О. В., Андрійченко Н. Г. Розвиток компонентів комунікативної компетентності студентів технічного університету. Практична психологія та соціальна робота. 2004. №12. С. 65–69.
Ганнушкин П. Б. Клиника психопатий: их статика, динамика, систематика. М.: Медицина, 1964. С. 116–252.
Драгомирецка Н. М. Сучасні тенденції комунікацій у сучасному світі. Публічне урядування: збірник. № 1 (1). 2015. Київ: ДП «Видавничий дім «Персонал», 2015. С. 85-97.
Власенко Л. В. Актуальні проблеми формування комунікативної компетентності студентів. Матеріали міжнародної наукової конференції «Міфологічний простір і час у сучасній культурі», м. Київ, 12-13 грудня 2003 р. Київ, 2003. С. 4–5.
Вторнікова Ю. Комунікативна компетентність у структурі ключових компетентностей громадян Європи. Витоки педагогічної майстерності: зб. наук. праць. Полтава, 2011. С. 88–94.
Заброцький М. М., Максименко С. Д. Комунікативна компетентність. Технологія розвитку комунікативної компетентності вчителя. Практична психологія та соціальна робота. 2007. № 1. С. 28–32.
Коць М. О. Комунікативна компетентність як складова професіоналізму майбутнього педагога. Практична психологія та соціальна робота. 2007. №1. С. 52–55.
Леонгард К. Акцентуированные личности. Киев: Вища школа, 1981. 375 с.
Личко А. Е. Акцентуации характера как концепция в психиатрии и медицинской психологии. Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В. М. Бехтерева. 1993. №1. С. 5‒17.
Мелкомукова К. С. Формування професійної комунікативної компетенції студентів юридичних факультетів. Актуальні проблеми держави і права. 2011. Вип. 62. С. 711-716. веб-сайт. http://apdp.in.ua/v62/98.pdf (дата звернення: 17.05.2015).
Михлюк Е. І., Перелигіна Л. А., Афанасьєва Н. Є. Психологічні особливості професійно зумовлених акцентуацій рятувальників: монографія. Харків: Видавництво «Точка», 2018. 184 с.
Семеног О. Формування комунікативної компетентності майбутніх економістів: аксіологічний підхід. Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. пр. Кривий Ріг, 2013. С. 266–270.
Сергеєва З. П. Забезпечення розвитку комунікативної компетентності студентів в процесі організації занять психотренінгу комунікативності. Проблеми становлення та самореалізації творчої особистості майбутніх фахівців гуманітарного спрямування: зміст, форми та методи підготовки. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Хмельницький: ХНУ, 2010. C. 156–160.
Черезова І. О. Комунікативна компетентність як інтегральна якість особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. «Серія Психологічні науки». Випуск 1. Том 1. Херсон: МОН України Херсонський державний університет, факультет психології, історії та соціології, 2014. С. 103–107.