Механізми адаптації та соціалізації в процесі формування правосвідомості особистості молодої людини

Автор(и)

  • О. М. Хлонь Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).11

Ключові слова:

правосвідомість; молодь; розвиток особистості; механізми соціалізації; підлітки

Анотація

Сучасна молода людина не може знаходитись в суспільстві та бути його повноцінним членом, якщо вона належним чином не соціалізована, однак, актуальними залишаються теми соціального дистанціювання та інтеграції особистості до прогресивного суспільства лише при наявності у неї ряду загальнообов’язкових навичок, умінь, якостей та компетентностей, саме тому дана проблематика набуває актуальності.
Мета дослідження визначення особливостей, характеристик та невід’ємних елементів застосування механізмів адаптації до сучасної молодої людини виявлення складнощів, що можуть виникати на цьому шляху та виокремлення способів їх подолання та покращення процесів соціалізації та соціальної адаптації внаслідок формування чітких алгоритмів поведінки.
Алгоритм правової соціалізації молодої людини включає стадію формування мотиваційного потягу спрямованого на залучення до певної соціальної групи. Усвідомлення стійкої мотивації до необхідності соціалізуватись саме у обрану групу викликає індифікаційні процеси приналежності особи до даної групи, які можуть на початку виникати в односторонньому порядку, в той час, як формальне визнання статусу такої молодої особи учасником групи можливе. лише в разі сприймання такої дійсності більшістю, найбільш авторитетною групою або її представником. Імітація, а в подальшому і точне наслідування підкріплене емоційно-психологічними механізмами, зокрема, наприклад, такими, як сором та провина, коли особа, яка з тих чи інших причин вперше порушила писані чи неписані правила чи норми, про що має бути попереджена для уникнення несвідомого заперечення протиправності діяння. в подальшому, коли людина стає повноцінним членом суспільства механізми засвоєння соціальних норм можуть змінюватися зокрема інтеріоризація може переходити у екстеріоризацію і навпаки. Прийняття і засвоєння певних норм та правил як правило регулюється ефективністю тієї чи іншої діяльності. Якщо особа, що належним чином соціалізувалася вносить в стабільні процеси якісь новаторства її ідеї належним чином проходять експертизу та у разі виявлення корисності проекту допускаються до практичної діяльності.

Біографія автора

О. М. Хлонь, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри практичної психології

Посилання

Україна: шлях до консолідації суспільства: національна доповідь / ред. кол.: С.І. Пирожков, Ю. П. Богуцький, Е. М. Лібанова, О.М.Майборода та ін.; Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф.Кураса НАН України. К.: НАН України, 2017. 336 с.

Социолог Головаха указал на важную угрозу для Украины. URL: https://apostrophe.ua/ news/society/culture/2017–12–10/russkij-mirvvyshivanke-sociolog-ukazal-na-vazhnuyuugrozu-dlya-ukrainy/115366 1/2

Етнополітичні чинники консолідації сучасного українського суспільства / ред. кол. О. Рафальський (голова), В. Войналович, М.Рябчук. Київ: ІПіЕНД ім. І.Ф.Кураса НАН України. 2020. 336 с.

Андреева Г. М. Психология социального познания. М., 2000. 288 С.

Giddings Franklin H. The Principles of Sociology: An Analysis of the Phenomena of Association and of Social Organization. New York: Macmillan, 1996. 476 p.

Вікторова Л. В. Основи соціалізації особистості [текст]: навч. посібник для студентів ОС «Бакалавр» спеціальності 6.010106 «Соціальна педагогіка» / Л.В.Вікторова, Н.Т.Тверезовська, М.В.Михайліченко, Г.М.Ржевський. К.: «ЦП «КОМПРИНТ», 2017. 475 с.

Международная энциклопедия социальных наук. URL: https://www. encyclopedia.com/social-sciences/applied -and-social-sciences-magazines.

Гиддингс Ф.Г.Основания социологии: анализ явлений ассоциации и социальной организации. М.: КРАСАНД, 2012. 432 c.

Найдьонов О.Г.Внесок Франкліна Гіддінгса в теорію соціальної еволюції й соціогенетику. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2015. Вип. 8. С. 95–99. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/aprfc_2015_8_28

Giddings Franklin H.The Mighty Medicine: Superstition and Its Antidote. New York: Macmillan, 1929. 147 р.

Каптерев П.Ф.Общий ход развития русской педагогики и ее главные периоды Педагогика. 1992. № 3–4. С. 73.

Алєкєєнко Т.Ф.Соціалізація особистості: можливості й ризики. Науково-методичний посібник. К., 2007. 152 с.

Сушицька Я.М.До проблеми девіантної поведінки в підлітковому віці. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. Т. 8. Вип. 4. К., 2006. С. 360–366.

Черняга Р.М. Значення міжособистісних відносин дошкільників у формуванні громадянських якостей особистості. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. Т. 8. Вип. 8. К., 2006 С. 337–342. 1

Скулиш Н.Є. Вплив сім’ї на особистість молодшого школяра та його адаптація до шкільних умов. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. 8. Вип. 4. К., 2006 C. 347–353.

Тард Г. Социальные этюды. СПб., 1902.

Кузьменко Т.М. Соціологія. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2010. 320 с.

Соцiологiя: підруч. для студ. вищ. навч. закл.[В.I. Волович, М.I. Горлач, В.Г. Кремень та ін.] 6-те вид. К.: Центр учбової літератури, 2009. 808 с.

Wilson J. Q., Kelling G. L. Broken windows. The police and neighborhood safety [Electronic resource] / J. Q. Wilson, G. L. Kelling. 1981. URL: http://www.manhattaninstitute.org/pdf/_ atlantic_monthly- broken_windows.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-05

Номер

Розділ

Людина і суспільство: психологічні аспекти взаємодІЇ