Mechanisms of adaptation and socialization in the process of personality formation of a yong person
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).11Keywords:
legal awareness; youth; personality development; socialization mechanisms; teenagersAbstract
The purpose of the study is to determine the features, characteristics and integral elements of the application of adaptation mechanisms to modern young people, to identify difficulties that may arise along the way, and to identify ways to overcome them and improve the processes of socialization and social adaptation as a result of the formation of clear behavioral algorithms.
The algorithm of legal socialization of a young person includes the stage of formation of a motivational drive aimed at involvement in a certain social group. Awareness of a persistent motivation to socialize in a chosen group causes identification processes of a person’s belonging to a given group, which may initially arise unilaterally, while formal recognition of the status of such a young person as a member of the group is possible. only if such reality is perceived by the majority, the most authoritative group or its representative.
Imitation, and later exact imitation, is supported by emotional and psychological mechanisms, in particular, for example, such as shame and guilt, when a person who, for one reason or another, has violated written or unwritten rules or norms for the first time, which should be warned to avoid unconscious denial of the illegality of an act. In the future, when a person becomes a full-fledged member of society, the mechanisms of assimilation of social norms may change, in particular, internalization may turn into externalization and vice versa. As a rule, the adoption and assimilation of certain norms and rules is regulated by the effectiveness of one or another activity. If a person who has been properly socialized makes some innovations in stable processes, his ideas are properly examined and, if the usefulness of the project is found, they are allowed into practical activity.
References
Україна: шлях до консолідації суспільства: національна доповідь / ред. кол.: С.І. Пирожков, Ю. П. Богуцький, Е. М. Лібанова, О.М.Майборода та ін.; Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф.Кураса НАН України. К.: НАН України, 2017. 336 с.
Социолог Головаха указал на важную угрозу для Украины. URL: https://apostrophe.ua/ news/society/culture/2017–12–10/russkij-mirvvyshivanke-sociolog-ukazal-na-vazhnuyuugrozu-dlya-ukrainy/115366 1/2
Етнополітичні чинники консолідації сучасного українського суспільства / ред. кол. О. Рафальський (голова), В. Войналович, М.Рябчук. Київ: ІПіЕНД ім. І.Ф.Кураса НАН України. 2020. 336 с.
Андреева Г. М. Психология социального познания. М., 2000. 288 С.
Giddings Franklin H. The Principles of Sociology: An Analysis of the Phenomena of Association and of Social Organization. New York: Macmillan, 1996. 476 p.
Вікторова Л. В. Основи соціалізації особистості [текст]: навч. посібник для студентів ОС «Бакалавр» спеціальності 6.010106 «Соціальна педагогіка» / Л.В.Вікторова, Н.Т.Тверезовська, М.В.Михайліченко, Г.М.Ржевський. К.: «ЦП «КОМПРИНТ», 2017. 475 с.
Международная энциклопедия социальных наук. URL: https://www. encyclopedia.com/social-sciences/applied -and-social-sciences-magazines.
Гиддингс Ф.Г.Основания социологии: анализ явлений ассоциации и социальной организации. М.: КРАСАНД, 2012. 432 c.
Найдьонов О.Г.Внесок Франкліна Гіддінгса в теорію соціальної еволюції й соціогенетику. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2015. Вип. 8. С. 95–99. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/aprfc_2015_8_28
Giddings Franklin H.The Mighty Medicine: Superstition and Its Antidote. New York: Macmillan, 1929. 147 р.
Каптерев П.Ф.Общий ход развития русской педагогики и ее главные периоды Педагогика. 1992. № 3–4. С. 73.
Алєкєєнко Т.Ф.Соціалізація особистості: можливості й ризики. Науково-методичний посібник. К., 2007. 152 с.
Сушицька Я.М.До проблеми девіантної поведінки в підлітковому віці. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. Т. 8. Вип. 4. К., 2006. С. 360–366.
Черняга Р.М. Значення міжособистісних відносин дошкільників у формуванні громадянських якостей особистості. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. Т. 8. Вип. 8. К., 2006 С. 337–342. 1
Скулиш Н.Є. Вплив сім’ї на особистість молодшого школяра та його адаптація до шкільних умов. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. 8. Вип. 4. К., 2006 C. 347–353.
Тард Г. Социальные этюды. СПб., 1902.
Кузьменко Т.М. Соціологія. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2010. 320 с.
Соцiологiя: підруч. для студ. вищ. навч. закл.[В.I. Волович, М.I. Горлач, В.Г. Кремень та ін.] 6-те вид. К.: Центр учбової літератури, 2009. 808 с.
Wilson J. Q., Kelling G. L. Broken windows. The police and neighborhood safety [Electronic resource] / J. Q. Wilson, G. L. Kelling. 1981. URL: http://www.manhattaninstitute.org/pdf/_ atlantic_monthly- broken_windows.pdf.