Становлення Я-концепції особистості: структура та етапи розвитку
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2024.1(4).1Ключові слова:
Я-концепція, особистість, уявлення, структура Я-концепції, етапи розвитку Я-концепції, вікові періодиАнотація
У статті розглядається становлення Я-концепції, яка є ключовим елементом самосвідомості та розвитку особистості. Актуальність дослідження зумовлена стрімкими соціально-економічними, культурними змінами та складними обставинами у сучасних умовах, які вимагають від людини постійної адаптації, адже Я- концепція стає важливим інструментом для ефективної взаємодії з реальністю. В роботі проаналізовано структуру Я-концепції, яка складається з когнітивної, емоційно-оцінної та поведінкової складових, де когнітивний елемент відповідає за образ «Я» та уявлення людини про саму себе. Емоційно-оцінюючий компонент означає самооцінку особистості, її емоційне ставлення до переконань, сукупність оцінюючих характеристик і переживань стосовно цих оцінок.
Поведінкова складова виражається через дії та вчинки людини як реакцію на певні явища у власному житті, адже Я-концепція супроводжує діяльність людини та регулює поведінку, забезпечуючи стандарти, норми і сценарії поведінки в процесі життєдіяльності. Крім того, у статті розкриті етапи формування Я-концепції.
Визначено, що на різних етапах розвитку відбувається зміна і трансформація Я-концепції, що значною мірою залежить від соціального середовища, виховання та особистісного досвіду. Окрема увага приділена підлітковому віку, коли формується самооцінка, самовизначення та соціальна ідентичність, що є важливими складовими становлення особистості. У цей період спостерігаються значні зміни в Я-концепції, що часто супроводжуються кризами самосприйняття, особливо у контексті фізичного образу та самооцінки.
Таким чином, становлення Я-концепції проходить кілька ключових етапів: дитинство (період формування базових уявлень про себе); підлітковий період (активне формування самооцінки та соціальної ідентичності); юність та доросле життя (коли формується стабільна та інтегрована Я-концепція). Відзначено, що цей процес не є лінійним, а може включати кризові моменти, переосмислення та зміни у зрілі роки.
Посилання
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.4
Гресько І. М. Ясність Я-концепції як чинник гармонійної особистості. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2021. Випуск 10. С. 39-45 DOI https://doi.org/10.30970/PS.2021.10.6
Гуменюк О. Є. Особливості ситуативного та вікового розвитку Я-концепції. Психологія і суспільство. 2005. №1. С. 46-62.
Демчук О. А. Локус контролю в структурі Я-концепції особистості як когнітивна детермінанта вибору копінг-стратегій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки 2 (1). 2016. С. 53-58.
Калька Н. Психологічна характеристика Я-концепції андрогінних особистостей. Проблеми гуманітарних наук. Психологія, 31, 2013. С. 95-105.
Крайг Г. Психологія розвитку. Київ : Основа, 2005. 210 с.
Левицька І. М. Образ фізичного Я та самоставлення як регулятивні чинники поведінки особистості. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». № 2 (12), 2017. С. 98-103.
Макаренко С. С. Національна ідентичність як складова формування Я-концепції особистості. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна 2 (2), 2012. С. 345-354.
Онищенко В. Професійна Я-концепція особистості: психологічні та ноологічні контексти ідентифікації. Педагогіка і психологія професійної освіти, №5, 2013. С. 145-156.
Орлова Г. В. Виховання Я-концепції особистості у західній психології. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді 20 (2), 2016. С. 79-88.
Отич Д. Д. Психологічні особливості розвитку Я-концепції особистості в різні вікові періоди. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки 43, 2014. С. 258-265.
Потапчук Є. М., Пилявець Н. І. Самозбережувальна поведінка особистості як психологічний феномен. Габітус: Психологія особистості. Вип. 44, 2022. С. 219-223. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2022.44.37
Степаненко Л. В. Самоставлення як чинник вияву емоційних станів особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки 6 (1), 2016. С. 118-123.
Тищенко Л. В. Феноменологія самоставлення в психологічній науці. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки 2, Вип. 9, 2012. С. 230.
Фурман А., Гуменюк О. Психологія Я-концепції : навчальний посібник. Львів: Новий світ-2000, 2006. 360 с.
Harter S. The development of self-representations. In W. Damon (Series Ed.) & Nancy Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology, Vol. 3, Social, emotional, and personality development (5th edition), New York: 1998. Р. 553-617.