Formation of self-concept of personality: structure and stages of development

Authors

Keywords:

Self-concept, personality, representation, structure of self-concept, stages of development of self-concept, age periods

Abstract

The article examines the development of the self-concept, which is a key element of self-awareness and personality development. The relevance of the research is determined by the rapid socio-economic and cultural changes, as well as the challenging circumstances in modern conditions, which require constant adaptation from individuals. The self-concept becomes an important tool for effective interaction with reality.
The paper analyzes the structure of the self-concept, which consists of cognitive, emotional-evaluative, and behavioral components. The cognitive element corresponds to the self-image and the individual’s perception of themselves. The emotional-evaluative component represents self-esteem, the emotional attitude toward beliefs, and a set of evaluative characteristics and experiences regarding these evaluations. The behavioral component is expressed through actions and behaviors as a response to certain events in life, as the self-concept accompanies a person’s activity and regulates behavior by providing standards, norms, and behavior patterns in daily life.
Additionally, the article explores the stages of self-concept formation. It is noted that self-concept evolves and transforms at different stages of development, largely influenced by the social environment, upbringing, and personal experience. Special attention is given to adolescence, a period when self-esteem, self-determination, and social identity are formed, all of which are critical components in personality development. During this phase, significant changes in the self-concept are observed, often accompanied by crises of self-perception, particularly in the context of physical appearance and self-esteem.
Thus, the formation of self-concept goes through several key stages: childhood (the formation of basic self-perceptions), adolescence (active formation of self-esteem and social identity), and youth and adulthood (when a stable and integrated self-concept is established). It is noted that this process is not linear and may include crisis moments, reevaluation, and changes during later life stages.

Author Biography

Inna Hresko , Vasyl' Stus Donetsk National University

assistant professor of crisis and clinical psychology department; Educational and Scientific Institute of Psychology

References

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.4

Гресько І. М. Ясність Я-концепції як чинник гармонійної особистості. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2021. Випуск 10. С. 39-45 DOI https://doi.org/10.30970/PS.2021.10.6

Гуменюк О. Є. Особливості ситуативного та вікового розвитку Я-концепції. Психологія і суспільство. 2005. №1. С. 46-62.

Демчук О. А. Локус контролю в структурі Я-концепції особистості як когнітивна детермінанта вибору копінг-стратегій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки 2 (1). 2016. С. 53-58.

Калька Н. Психологічна характеристика Я-концепції андрогінних особистостей. Проблеми гуманітарних наук. Психологія, 31, 2013. С. 95-105.

Крайг Г. Психологія розвитку. Київ : Основа, 2005. 210 с.

Левицька І. М. Образ фізичного Я та самоставлення як регулятивні чинники поведінки особистості. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». № 2 (12), 2017. С. 98-103.

Макаренко С. С. Національна ідентичність як складова формування Я-концепції особистості. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна 2 (2), 2012. С. 345-354.

Онищенко В. Професійна Я-концепція особистості: психологічні та ноологічні контексти ідентифікації. Педагогіка і психологія професійної освіти, №5, 2013. С. 145-156.

Орлова Г. В. Виховання Я-концепції особистості у західній психології. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді 20 (2), 2016. С. 79-88.

Отич Д. Д. Психологічні особливості розвитку Я-концепції особистості в різні вікові періоди. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки 43, 2014. С. 258-265.

Потапчук Є. М., Пилявець Н. І. Самозбережувальна поведінка особистості як психологічний феномен. Габітус: Психологія особистості. Вип. 44, 2022. С. 219-223. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2022.44.37

Степаненко Л. В. Самоставлення як чинник вияву емоційних станів особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки 6 (1), 2016. С. 118-123.

Тищенко Л. В. Феноменологія самоставлення в психологічній науці. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки 2, Вип. 9, 2012. С. 230.

Фурман А., Гуменюк О. Психологія Я-концепції : навчальний посібник. Львів: Новий світ-2000, 2006. 360 с.

Harter S. The development of self-representations. In W. Damon (Series Ed.) & Nancy Eisenberg (Vol. Ed.), Handbook of child psychology, Vol. 3, Social, emotional, and personality development (5th edition), New York: 1998. Р. 553-617.

Published

2024-11-06

Issue

Section

Psychology of modern human development