Резилієнтність особистості: поняття, моделі та техніки плекання

Автор(и)

  • О.А. Соловей-Лагода Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.2(3).4

Ключові слова:

резильєнтність, резилієнс, психологічна стійкість, моделі резильєнтності, техніки плекання резильєнтності

Анотація

У статті здійснено теоретичний огляд досліджень резильєнтності особистості та визначено, що резильєнтність розуміється як індивідуальна характеристика, як динамічний процес та як здатність. Охарактеризовано моделі резильєнтності особистості вітчизняних та зарубіжних науковців, а саме: модель соціальної резильєнтності E. Miller-Karas (Community-Resiliency-ModelNAC), модель ризику та стійкості B.Daniel та S. Wassell (Risk and Resilience Model), екологічна модель резильєнтності U. Bronfenbrenner (Ecological Model of Resilience), модель стресу та копінгу (Stress and Coping Model), модель п’яти аспектів резильєнтності (Five Cs Model), теоретико-методологічна модель резильєнтності Г. Лазос, модель резильєнтності за О. Романчуком, модель резильєнтності за О. Чиханцовою.
Визначено основні аспекти резильєнтності особистості. До них відносимо: емоційну регуляцію (здатність розуміти та контролювати емоції, здатність повертитись до позитивних емоційних станів після негативних емоційних станів тощо); когнітивну гнучкість когнітивна гнучкість (здатність адаптувати своє мислення та ставлення до ситуацій, здатність до когнітивної реструктуризації); соціальна підтримка (наявність та використання ресурсів підтримки з боку сім’ї, друзів, громади, суспільства); цілепокладання та планування (здатність ставити перед собою мету і впевнено рухатися до неї, не зважаючи на перешкоди); ефективні копінг-стратегії (здатність знаходити конструктивні способи вирішення складних ситуацій). Запропоновано техніки плекання резильєнтності особистості, а саме: техніки усвідомленості, техніки емоційної регуляції, ідентифікації та активації цінностей, техніки поведінкової активації та плекання стосунків.

Біографія автора

О.А. Соловей-Лагода , Донецький національний університет імені Василя Стуса

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології

Посилання

Грішин Е. Резильєнтність особистості: сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія, 2021 (64). C 62-81.

Кокун О. М., Мельничук Т. І. Резилієнс-довідник: практичний посібник. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2023. 25 с.

Кузікова С. Б., Щербак Т. І. Теоретико-емпіричний аналіз проблеми резильєнтності та стресостійкості в педагогічній діяльності. Психологічний журнал. Умань: ВПЦ «Візаві», 2022. Вип. 8. С. 39-46.

Лазос Г. П. Резільєнтність: концептуалізація понять, огляд сучасних досліджень. Актуальні проблеми психології. Том 3.: Консультативна психологія і психотерапія. Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України; – Вінниця, ФОП Рогальська І. О., 2018. – Вип. 14. – С. 26 – 64.

Лазос Г.П. Теоретико-методологічна модель резильєнтності як основа побудови психотехнології її розвитку. Організаційна психологія. Економічна психологія. № 2-3 (17) / 2019. С. 77-89.

Панченко Т. Л., Сидоренко Ю. В. Теоретичні передумови формування резильєнтності учасників освітнього процесу засобами технологій інтерактивного навчання. Contemporary problems of pedagogy amidst the European integration of educational environment: theory and practice: Scientific monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2023. P. 225- 249.

Хамініч О.М. Апробація Community Resilience Model TM у роботі зі сприяння психологічній стійкості молоді з розлучених сімей. Актуальні проблеми психології. – Т.1, вип. № 46. – С. 128- 134

Чиханцова О., Гуцол К. Психологічні основи розвитку резильєнтності особистості в період пандемії Сovid-19 : практичний посібник / Національна академія педагогічних наук України, Інститут психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2022. 128 с.

Чиханцова О.А. Розвиток резильєнтності особистості в ситуаціях невизначеності. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Псих ологія. Загальна психологія. Історія психології. Том 34 (73) № 1 2023. С. 35- 40.

Bernard B. Turning it around for all youth: from risk to resilience. – Launceton, Tasmania; Resiliency Associates and Global Learning Communities, 1997.

Bonnano G. A. Loss, trauma, and human resilience: have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events?. American psychologist. – 2004. - # 59. – p.21

Bronfenbrenner, U. Ecology of human development. Harvard University Press. 1979.

Connor K.M., Davidson J. R. Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale. Depression and Anxiety. 2003. - # 18. – p.76

Daniel, B. and Wassell, S. The early years; assessing and promoting resilience in vulnerable children (1). London: Jessica Kingsley. 2002.

Fergus S., Zimmerman M.A. Adolescent resilience: a framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual review of Public Health. – 2005. - #26. - p. 399.

Lazarus, R. & Folkman, S. Stress, Apprais, and Coping. New York: Springer Publishing Company, Inc. 1984.

Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development. 2000. 71(3), 543-562. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164

Masten, A. S. Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. In M. C. Wang & E. W. Gordon (Eds.), Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects (pp. 3–25). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 1994.

Neman R. APA’s resilience initiative. Professional psychology : research and practice. – 2005. - # 36. – p. 227.

Wagnild G.M., Young H.M. Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement. – 1993. - # 1, p.165

https://i-cbt.org.ua/resilience_ukraine/

https://ucu.edu.ua/news/olegromanchuk-psyhologichna-stijkistpodibna-do-m-yaziv-trenuyesh-yihpravylno-vony-rostut/

https://www.traumaresourceinstitute. com/crm

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-14

Як цитувати

[1]
Соловей-Лагода , О. 2024. Резилієнтність особистості: поняття, моделі та техніки плекання. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Лис 2024), 32-44. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.2(3).4.

Номер

Розділ

Психологія розвитку сучасної людини