Resilience of personality: concepts, models and development techniques
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.2(3).4Keywords:
resiliency, psychological stability, models of resiliency, techniques of development resiliencyAbstract
The article provides a theoretical review of studies of personality resiliency and determines that resiliency is understood as an individual characteristic, as a dynamic process and as an ability. Models of personality resiliency of domestic and foreign scientists are characterized: model of social resiliency E.Miller-Karas (Community-Resilience-Model-NAC), Risk and Resilience Model of B.Daniel and S.Wassell, Ecological Model of Resilience U. Bronfenbrenner, Stress and Coping Model, Five Aspects of Resilience Model, Theoretical and Methodological Model of Resilience G. Lazos, O. Romanchuk’s Model of Resilience, O. Chikhantsova Model of Resilience.
The main aspects of personality resistance are defined. These include: emotional regulation (the ability to understand and control emotions, the ability to return to positive emotional states after negative emotional states, etc.); cognitive flexibility (ability to adapt one’s thinking and attitude to situations, ability to cognitive restructuring); social support (availability and use of support resources from family, friends and community); optimism (hope and confidence that difficulties can be overcome); goal setting (the ability to set a goal and move towards it, despite obstacles); the ability to solve problems (the ability to find effective ways to solve complex situations). Techniques of nurturing personality resiliency are proposed, namely: techniques of awareness, techniques of emotional regulation, identification and activation of values, techniques of behavioral activation and nurturing relationships.
References
Грішин Е. Резильєнтність особистості: сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія, 2021 (64). C 62-81.
Кокун О. М., Мельничук Т. І. Резилієнс-довідник: практичний посібник. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2023. 25 с.
Кузікова С. Б., Щербак Т. І. Теоретико-емпіричний аналіз проблеми резильєнтності та стресостійкості в педагогічній діяльності. Психологічний журнал. Умань: ВПЦ «Візаві», 2022. Вип. 8. С. 39-46.
Лазос Г. П. Резільєнтність: концептуалізація понять, огляд сучасних досліджень. Актуальні проблеми психології. Том 3.: Консультативна психологія і психотерапія. Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України; – Вінниця, ФОП Рогальська І. О., 2018. – Вип. 14. – С. 26 – 64.
Лазос Г.П. Теоретико-методологічна модель резильєнтності як основа побудови психотехнології її розвитку. Організаційна психологія. Економічна психологія. № 2-3 (17) / 2019. С. 77-89.
Панченко Т. Л., Сидоренко Ю. В. Теоретичні передумови формування резильєнтності учасників освітнього процесу засобами технологій інтерактивного навчання. Contemporary problems of pedagogy amidst the European integration of educational environment: theory and practice: Scientific monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2023. P. 225- 249.
Хамініч О.М. Апробація Community Resilience Model TM у роботі зі сприяння психологічній стійкості молоді з розлучених сімей. Актуальні проблеми психології. – Т.1, вип. № 46. – С. 128- 134
Чиханцова О., Гуцол К. Психологічні основи розвитку резильєнтності особистості в період пандемії Сovid-19 : практичний посібник / Національна академія педагогічних наук України, Інститут психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2022. 128 с.
Чиханцова О.А. Розвиток резильєнтності особистості в ситуаціях невизначеності. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Псих ологія. Загальна психологія. Історія психології. Том 34 (73) № 1 2023. С. 35- 40.
Bernard B. Turning it around for all youth: from risk to resilience. – Launceton, Tasmania; Resiliency Associates and Global Learning Communities, 1997.
Bonnano G. A. Loss, trauma, and human resilience: have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events?. American psychologist. – 2004. - # 59. – p.21
Bronfenbrenner, U. Ecology of human development. Harvard University Press. 1979.
Connor K.M., Davidson J. R. Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale. Depression and Anxiety. 2003. - # 18. – p.76
Daniel, B. and Wassell, S. The early years; assessing and promoting resilience in vulnerable children (1). London: Jessica Kingsley. 2002.
Fergus S., Zimmerman M.A. Adolescent resilience: a framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual review of Public Health. – 2005. - #26. - p. 399.
Lazarus, R. & Folkman, S. Stress, Apprais, and Coping. New York: Springer Publishing Company, Inc. 1984.
Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development. 2000. 71(3), 543-562. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164
Masten, A. S. Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. In M. C. Wang & E. W. Gordon (Eds.), Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects (pp. 3–25). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 1994.
Neman R. APA’s resilience initiative. Professional psychology : research and practice. – 2005. - # 36. – p. 227.
Wagnild G.M., Young H.M. Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement. – 1993. - # 1, p.165
https://i-cbt.org.ua/resilience_ukraine/
https://www.traumaresourceinstitute. com/crm