Психосемантичний аналіз уявлень про професію в контексті мотивації до навчання у майбутніх психологів
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2024.2(5).1Ключові слова:
значення, мотив, професійне становлення, психосемантика, смисл, уявленняАнотація
У статті проаналізована мотивація до навчання майбутніх фахівців у галузі психології і розглянуті психосемантичні засади досліджень. Здійснено теоретичний аналіз класичних підходів до проблеми психосемантики, представлених у даному дослідженні. В результаті теоретичного аналізу висунута гіпотеза, що уявлення взаємопов’язані із мотивацією навчальної діяльності майбутніх психологів. Відомо, що уявлення є головним компонентом свідомості. Встановлені базові асоціації, які лежать в основі уявлень здобувачів про свою майбутню професію. Було здійснено емпіричний аналіз асоціацій, пов’язаних із кольорами, щоб довести гіпотезу, що здобувачі із різною професійною мотивацією надають перевагу різним кольорам в тестуванні. Встановлено, що асоціації з базовими кольорами лежать в основі уявлень здобувачів лежать в основі їх уявлень про майбутню професію. Для дослідження застосовані класичні психосемантичні методи семантичного диференціалу і асоціативного тесту. Визначені співвідношення між матеріальними, соціальними та духовними мотивами професійної діяльності. Здобувачі не прагнуть у більшості випадків будувати кар’єру або займати керівну посаду. Ї інтерес до майбутньої професії підкріплюється цікавістю до роботи і гарною зарплатою. Але альтруїстичні мотиви превалюють на цікавістю до професії. Здобувачі зацікавлені в тому, щоб майбутня професія їм подобалась, також високий рівень мають мотиви особистісного зростання і професійної самореалізації, при чому самореалізація розглядається в контексті допомоги людям. Уявлення про психологію асоціюються зі спокоєм і впевненістю, а от сесія, навпаки, викликає тривогу і напруження. Вона має найвищий рівень негативної оцінки порівняно із іншими показниками. Загалом, здобувачі прагнуть самореалізації, гармонії, позитивних емоцій та особистісного розвитку в професії.
Посилання
Osgood Ch., Suci G. Measurement of meaning. Urbana. 1957.
Keith S. Taber Constructive Alternativism: George Kelly’s Personal Construct Theory. 2020. DOI: 10.1007/978-3-030-43620-9_25
Ershova R. Psychological Well-Being in Highly Sensitive People. Applied Psychology Readings. 2023. DOI: 10.1007/978-981-99-2613-8_5
Lippman Walter. Public Opinion. New York, London: The Free Press. A Division of Macmillan Publishing Co., Inc. New York; Colier Macmillan Publishers, London, 1949. 268 p.
Rogers C. On becoming a Person. Boston Houghton Mifflin Company. 1995. 367 p.
Osgood, C. E. Method and Theory in Experimental Psychology. NY, 1953. 156 p.