Психосемантичний аналіз уявлень про професію в контексті мотивації до навчання у майбутніх психологів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2024.2(5).1

Ключові слова:

значення, мотив, професійне становлення, психосемантика, смисл, уявлення

Анотація

У статті проаналізована мотивація до навчання майбутніх фахівців у галузі психології і розглянуті психосемантичні засади досліджень. Здійснено теоретичний аналіз класичних підходів до проблеми психосемантики, представлених у даному дослідженні. В результаті теоретичного аналізу висунута гіпотеза, що уявлення взаємопов’язані із мотивацією навчальної діяльності майбутніх психологів. Відомо, що уявлення є головним компонентом свідомості. Встановлені базові асоціації, які лежать в основі уявлень здобувачів про свою майбутню професію. Було здійснено емпіричний аналіз асоціацій, пов’язаних із кольорами, щоб довести гіпотезу, що здобувачі із різною професійною мотивацією надають перевагу різним кольорам в тестуванні. Встановлено, що асоціації з базовими кольорами лежать в основі уявлень здобувачів лежать в основі їх уявлень про майбутню професію. Для дослідження застосовані класичні психосемантичні методи семантичного диференціалу і асоціативного тесту. Визначені співвідношення між матеріальними, соціальними та духовними мотивами професійної діяльності. Здобувачі не прагнуть у більшості випадків будувати кар’єру або займати керівну посаду. Ї інтерес до майбутньої професії підкріплюється цікавістю до роботи і гарною зарплатою. Але альтруїстичні мотиви превалюють на цікавістю до професії. Здобувачі зацікавлені в тому, щоб майбутня професія їм подобалась, також високий рівень мають мотиви особистісного зростання і професійної самореалізації, при чому самореалізація розглядається в контексті допомоги людям. Уявлення про психологію асоціюються зі спокоєм і впевненістю, а от сесія, навпаки, викликає тривогу і напруження. Вона має найвищий рівень негативної оцінки порівняно із іншими показниками. Загалом, здобувачі прагнуть самореалізації, гармонії, позитивних емоцій та особистісного розвитку в професії.

Біографія автора

К. М. Васюк , Донецький національний університет імені Василя Стуса

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри кризової та клінічної психології

Посилання

Osgood Ch., Suci G. Measurement of meaning. Urbana. 1957.

Keith S. Taber Constructive Alternativism: George Kelly’s Personal Construct Theory. 2020. DOI: 10.1007/978-3-030-43620-9_25

Ershova R. Psychological Well-Being in Highly Sensitive People. Applied Psychology Readings. 2023. DOI: 10.1007/978-981-99-2613-8_5

Lippman Walter. Public Opinion. New York, London: The Free Press. A Division of Macmillan Publishing Co., Inc. New York; Colier Macmillan Publishers, London, 1949. 268 p.

Rogers C. On becoming a Person. Boston Houghton Mifflin Company. 1995. 367 p.

Osgood, C. E. Method and Theory in Experimental Psychology. NY, 1953. 156 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-13

Як цитувати

[1]
Васюк , К.М. 2025. Психосемантичний аналіз уявлень про професію в контексті мотивації до навчання у майбутніх психологів. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія Психологічні науки. (Січ 2025), 5-15. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2024.2(5).1.

Номер

Розділ

Проблеми психології навчання та психологічного супроводу в освіті