Use of personality psychotherapy methods in working with psychological trauma

Authors

  • I. Kalashnyk Bohdan Khmelnytskyi Cherkasy National University

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).13

Keywords:

psychocorrective methods; projective methods; deep psychological knowledge; systemic characteristics of the psyche

Abstract

The article analyzes the problem of using psychocorrective methods in psychology. It has been proven that art is a reflection of the inner state of the author, it contributes to the knowledge of the content of the unconscious. Art is a catalyst for expressing inner experiences and traumatic feelings. The article emphasizes that the artistic product is a reflection of the inner world of the author, and the image has a «personal meaning», which can be decoded by the artist himself or a specialist.
The article focuses on the effectiveness of the psychoanalytical use of projective methods that allow objectifying the systemic characteristics of the psyche. Emphasis is placed on the role of psychological trauma in the life of the individual and its connection with the worldview of the individual.
The use of creative methods of personal self-expression contributes to the channeling of the disclosure of traumatic centers. It was established that metaphorical means of expression allow the subject to reveal those feelings that are unconscious and blocked by psychological defenses.
It has been established that the formalized way of knowing the psyche can cause distortion of the received information. Important in the psychoanalytic application of creative methods is the compliance with the diagnostic procedure and the specialist’s methodological understanding of his own activity.

Author Biography

I. Kalashnyk, Bohdan Khmelnytskyi Cherkasy National University

Candidate of psychological sciences, associate professor

References

Блейхер В.М., Крук І.В. Патопсихологічна діагностика. Київ. 1986. 280 с.

БурлачукЛ.Ф.Введення у проективну психологію. Київ. «Ніна-Центр», 1997. 126 с.

Гудман Р. Обговорення та створення дитячих малюнків. Практикум з арт-терапії. Київ. 2000. 154 с.

Ісуріна Г. Л. Механізми психологічної корекції особистості процесі груповий психотерапії у світлі концепції відносин. Групова психотерапія. Київ. 1990. 208 с.

Карвасарскbй Б.Д. Клінічна психологія: підручник. Пітер, 2004. 960 с.

К’єл Р. Групова психотерапія. Київ, 2002. С. 216, 238.

Райкрофт Ч.. Критичний словник психоаналізу. Київ., 2004. 288 с.

Рудестам К. Групова психотерапія. Психокорекційні групи: теорія та практика / Пер. з англ. / Загальн. ред. та вступ. ст. Л. П. Петровський. М., 1993. 368 с

Словник-довідник психіатричних термінів: навчальний посібник для студентів медичних вищих навчальних закладів IV рівня акредитації / Г.М.Кожіна, Г.О. Самардакова, В.І. Коростій та ін. Харків. 2012. 162 с

Терлецька Л. Психокорекція засобами малюнку: посібник. Київ. Голавник. 2006. 154 с.

Шостром Е. Терапевтична психологія: основи консультування та психотерапії / Е. Шостром, Л. Браммер / Пер. з англ. В.Абабкова, В. Гаврилова. Харків, 2002. 624 с.

Юнг К. Г. Практика психотерапії/ Пер. А. А. Спектор. Київ., 2003. 384 с.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика. Навч. посіб. Київ. 2006. 382 с.

Korner A.F. Theoretic consideration concerning the Scope and limitation of projective technique. Handbook of projective techniques / B.J. Murstein. London, 1965. P. 23

Lindzey Y. Projective techniques and gross– culture research. New York: Appleton, 1961. 45p.

Published

2023-10-04

Issue

Section

Theoretical and practical research in psychological rehabilitation