Theoreticalanalysis of the psychological structure of perfectionism

Authors

  • S. Marchuk Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).1

Keywords:

Theory; research; structure; scientists; approach; activity; personality; behavior

Abstract

The article is devoted to the theoretical analysis of the psychological structure of perfectionism. An overview of theoretical approaches to the study of the structure of perfectionism among foreign and Ukrainian scientists is presented. Considerable attention is paid to the problem of insufficient study of patterns and mechanisms of perfectionism. The expediency of the study of perfectionism at the current stage of the development of psychological science in Ukraine is also emphasized. It has been proven that the problem of perfectionism is quite new in Ukrainian scientific literature, and the need to study perfectionism requires a deeper analysis of this phenomenon at the current stage of the development of psychological science in Ukraine. It was determined that perfectionism is most often considered as an individual’s desire for flawless performance of one or another activity. The analysis of scientific literature indicates that Ukrainian scientists do not have a single position regarding the understanding of the essence of the psychological structure of perfectionism. For successful formation and development, it is necessary to understand what is behind this concept, therefore, the presented material considers various theoretical approaches to the study of perfectionism. The author proves that in modern psychological science, different psychological approaches contain divergent tendencies regarding the very definition of the concept of «perfectionism» and its structure. Prospects for further research consist in a more detailed empirical study of the influence of perfectionism on various spheres of an individual’s life.

Author Biography

S. Marchuk, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

аспірантка кафедри психології та соціальної роботи

References

Воликова С. В. Родительский перфекционизм – фактор развития эмоциональных нарушений у детей, обучающихся по усложненным программам. Вопросы психологии. 2006. № 5. С. 23-24.

Гаранян Н. Г. Психологические модели перфекционизма. Вопросы психологии. 2009. №5. С. 74–83.

Гуляс І. А. Перфекціоністські настанови як чинник професійної готовності майбутніх практичних психологів: дис.канд. психол. наук:19.00.07. Івано-Франківськ, 2007. 283 с.

Грачева И. И. Уровень перфекционизма и содержание идеалов подростков. Психологические исследования личности: сб. работ молодых ученых.отв. редактор Е. А. Чудина. М.: Изд-во ИП РАН, 2005. С. 16–36.

Грубі Т. В. Адаптація психодіагностичної методики «велика тривимірна шкала перфекціонізму». Організаційна психологія. Економічна психологія. К.: Логос, 2018. 2 (13). С. 24–34.

Грубі Т. В. Генезис перфекціонізму. Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 33. С. 128–138.

Данилевич Л. А. Перфекціонізм як особистий чинник академічної обдарованості студентів: дис. канд. псих. наук: 19.00.01. ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти». К., 2010. 240 с.

Кононенко О. И. Проблема перфекционизма личности в современной психологической науке. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2013. № 3. С. 147–151.

Кононенко О. І. Диференціація видів перфекціонізму особистості. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2015. № 3. С. 199–207.

Лоза О. О. Особливості перфекціонізму як особистісної риси державних службовців: дис. канд. псих. наук: 19.00.01. К., 2015. 206 с.

Чепурна Г. Л. Соціально-психологічні особливості перфекціонізму молоді: дис. канд. псих. наук: 19.00.05. Ін-т соц. та політ. психології НАПН України. К., 2013. 242 с.

Zavada T. (2015). The Modification of Perfectionism Questionnaire by N.Garanyan, A. Kholmogorova. Psychological Prospects Journal, (26), 120-133. URL: https:// psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/ sychoprospects/article/view/77.

Published

2023-10-04

Issue

Section

Psychology of modern human development