The state of uncertainty and its relationship with stress in adolescence

Authors

  • Svitlana Yurchuk Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.2(3).6

Keywords:

adolescent crisis, social development of personality, state of uncertainty, stress, overcoming of stress, crisis development

Abstract

This article is devoted to the study of the state of uncertainty and its relationship with stress in adolescence. The complexity of adolescence, when growth and change cause feelings of uncertainty and affect the balance of the psychological state. Research reveals that at this time, young people are faced with important questions and choices that shape their identity and future plans.
The uncertainty inherent in this period causes a certain level of stress, which can have serious consequences for the physical and emotional health of adolescents. These psychological challenges, accompanying rapid changes in identity, relationships, and future plans, can arise from uncertainty about oneself and one’s place in the world.
This unique complexity of adolescence makes it difficult to use standard analytical methods to detect the relationship between uncertainty and stress.
Solving of this problem involves using a comprehensive approach that combines scientific research, psychological assessments and empathy. The understanding of the context of adolescent uncertainty requires not only data analysis, but also sensitivity to the individual experiences and unique emotional state of each adolescent.
Therefore, the topic focuses attention on the deep relationship between uncertainty and stress in adolescence, in particular on their psychological dimension.

Author Biography

Svitlana Yurchuk, Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University

practical psychologist of the Higher Vocational School No. 41,Tulchyn, graduate student of the Department of Psychology and Social Work (Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University, Vinnytsia, Ukraine)

References

Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи: монографія. Вінниця, ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. 340 с.

Краєва О. А. Подолання кризи ідентичності в підлітковому віці: монографія. Харків: Видавництво Іванченка І. С., 2018. 218 с.

Токарева Н. М. Моделювання особистісних конструктів підлітків у вимірах освітнього простору: монографія. Кривий Ріг, 2015. 446 с.

Савчин М. В., Васмленко Л. П. Вікова психологія: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Академвидавництво, 2005. 202с.

Лушин П. В. Невизначеність і типи ставлення до неї: ситуація психологічної допомоги. Психологічне консультування і психотерапія. Вип.1. 2016. С. 33–40.

Гусєв А. І. Толерантність до невизначеності як чинник розвитку ідентичності особистості: дис… канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2009. 233 с.

Брюховецька О. В. Психологічні особливості толерантності до невизначеності в управлінській діяльності як однієї зі складових професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Проблеми сучасної психології. 2015. № 27. С. 70–81

Клименко І. В. Толерантність до невизначеності як фактор адаптації курсантів – майбутніх правоохоронців, які навчаються в рамках психологічного супроводу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2017. Т. 2. Вип. 4. С. 164–168.

Короткий психологічний словник / за ред. В. І. Войтка. Київ: Вища школа, 1976. 191 с.

Published

2024-11-14

How to Cite

[1]
Юрчук , С.С. 2024. The state of uncertainty and its relationship with stress in adolescence. Bulletin of Vasyl’ Stus Donetsk National University. Series «Psychological sciences». (Nov. 2024), 53-61. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.2(3).6.

Issue

Section

Problems of educational psychology and psychological support in education