Психологічна зрілість майбутніх поліцейських: траєкторії розвитку протягом навчання
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2024.1(4).10Ключові слова:
психологічна зрілість, майбутні поліцейські, розвиток особистості, особистісна зрілість, Національна поліціяАнотація
Стаття присвячена дослідженню психологічної зрілості майбутніх поліцейських в контексті їх професійного навчання. Визначено, що саме психологічна зрілість є важливим чинником успішної професійної діяльності, оскільки поліцейські часто стикаються з викликами, що вимагають емоційної стійкості, високого рівня саморегуляції та здатності приймати обґрунтовані рішення в складних ситуаціях та умовах. Емпірично досліджено такі компоненти психологічної зрілості, як самосвідомість, автономність, життєва філософія, креативність, контактність, синергійність та децентралізацію.
Значна увага приділяється тому, як психологічна підтримка та тренінги, впроваджені під час навчання, сприяють підвищенню психологічної зрілості. Крім того, у межах наукового дослідження розглянуто важливість розвитку комунікативних навичок, емпатії та здатності працювати в команді, які є невід'ємною складовою успішної професійної діяльності поліцейських в частині ефективного розслідування, несення служби з вогнепальною зброєю чи застосування поліцейських заходів.
Зроблено акцент на тому, що процес навчання майбутніх поліцейських має не лише надавати професійні знання, але й формувати особистісні якості, які допомагають ефективно виконувати службові обов’язки, з урахуванням умов воєнного чи надзвичайного стану. Як наслідок запропоновано рекомендації щодо впровадження міждисциплінарного підходу до навчання; стимулювання саморозвитку через самостійне вивчення психологічної літератури, відвідування онлайн-курсів та вебінарів, тренінгів з управління стресом, розвитку емоційного інтелекту, тайм-менеджменту та інших корисних навичок; використання інтерактивних методів навчання; коригування змісту, форм і методів проведення лекційних, практичних, семінарських занять із загальних та спеціальних дисциплін; залучення до волонтерської та наукової діяльності для вдосконалення підготовки майбутніх поліцейських; спрямованості ознайомчої, навчальної та виробничої практики на зростання рівня професійної компетентності через послідовну участь у виконанні оперативно-службових завдань різного рівня складності та відповідальності з врахування досвіду Дніпровського державного університету внутрішніх справ. Результати дослідження демонструють важливість систематичної психолого-педагогічної підтримки для успішного формування професійної готовності та мають практичну значущість для розробки ефективних стратегій підготовки кадрів для правоохоронних органів України.
Посилання
Баранова С. В. Особистісна зрілість та відповідальність: соціально-психологічний аспект: монографія / Світлана Баранова. Київ: Інтерконтиненталь-Україна, 2020. 364 с
Думко Н. В. Формування професійної зрілості майбутніх офіцерів патрульної служби в процесі фахової підготовки. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук 13.00.04 Теорія і методика професійної освіти. Одеса, 2021. 23с.
Мітченко К. В. Характеристики психологічної зрілості як soft-skill сучасної особистості. Теоретичні основи корекційної педагогіки та освіти. 2024. С. 58- 64.
Швець Д. В. Формування особистості поліцейського в умовах фахової підготовки та професійної діяльності: правові та психологічні аспекти. Forming a Police Officer’s Personality in Terms of Professional Training and Professional Activity: Legal and Psychological Aspects. Дисс…доктора юридичних наук 19.00.06 Юридична психологія. Харків. 2019. 454 с.