Inclusive education in Ukraine: current state and development prospects

Authors

  • O. Tkachenko South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).11

Keywords:

inclusive educational environment; inclusive education; socio-psychological conditions of inclusive educational environment; inclusive educational space; psychologically safe educational environment; barrier educational space

Abstract

Today, inclusive education is becoming one of the priority areas of Ukrainian educational policy. At the stage of its modernization, interest in the integration of children with special educational needs into the general educational environment has increased significantly. The modern education system fully accepts only those who meet its certain requirements, that is, children with standard capabilities, who are able to study according to the general program for everyone and achieve and demonstrate high results of their academic performance. Inclusive education allows children with special educational needs to study in a regular school or kindergarten. In specialized boarding schools, children cannot communicate freely with their peers and develop fully. This form of education helps to adapt the learning environment for a person with special needs. An inclusive educational environment is an environment where all learners, regardless of their educational needs, are able to learn more effectively, improve their social competence, improve communication skills, and also feel part of the general community. Each group of children with special educational needs has both general, characteristic for all, limitations of life activities, and special, inherent only to it and to each child individually. Сreation of socio-psychological conditions of an inclusive educational environment in a general secondary education institution actualizes another important problem - the training of highly qualified teaching staff who will be able to effectively use the acquired knowledge, skills and abilities in practice, actively develop and implement innovative methods of work in the conditions of an inclusive educational space.This article presents various aspects of the study of social and psychological conditions of inclusive educational environment, characterized the regulatory framework of inclusive education, substantiated structural components of the educational environment, its properties and principles of construction, analyzed indicators of psychological safety of the educational environment, specificity of its organization.

Author Biography

O. Tkachenko, South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky

Post-graduate student of the Department of General and Differential Psychology

References

Про освіту: Закон України від 5 вер. 2017 р. № 2145–VIII. URL: https://cutt. ly/KfoyAz6.

Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання. Наказ МОН від 01 жовт. 2010 р. № 912. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ v0912290-10

Про порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах. Наказ МОНУ від 02.04.2015р. за № 1/9-169.

Бондар В. Інклюзивне навчання як соціально-педагогічний феномен. Рідна школа. 2011. № 3. С. 10-14

Задіранова Г. В. Розвиток дитини з обмеженнями життєдіяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища. URL: http://koris.com.ua/other/3054/index. html?page=63.

Інклюзивна освіта: основні положення. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком»: веб-сайт. URL: http://ussf.kiev. ua/ie_inclusive_education (дата звернення: 17.03.2021).

Інклюзивне навчання в закладах загальної середньої освіти: керівництво для тренерів : навчально-методичний посібник / Софій Н., Найда Ю., Маланчій В., Семко О. та ін. Київ, 2018. 174 с.

Калініченко І. О. Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2012. №9. С. 120-126.

Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. Київ : Видавництво «Самміт-Книга», 2009. 272 с.

Нормативне забезпечення інклюзивного навчання / А. Колупаєва, Н. Софій, Ю. Найда, Л. Даниленко. Директор школи. 2011. берез.(№ 9). С. 26-32

Поліхроніді А. Г. Створення інклюзивного освітнього середовища в сучасних навчальних закладах. Наука і освіта. 2016. № 6. С. 82-85

Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність, перспективи розвитку: колективна монографія у 2 частинах. Частина 1. Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні./ за ред. С.П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці: «Технодрук», 2021. 352 с.

Теорія і практика інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник / упорядник К. М. Бондар; Вид. 2-ге, доп. Кривий Ріг, 2019. 170 с.

Published

2023-10-04

How to Cite

[1]
Ткаченко, О. 2023. Inclusive education in Ukraine: current state and development prospects. Bulletin of Vasyl’ Stus Donetsk National University. Series «Psychological sciences». (Oct. 2023), 79-86. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).11.

Issue

Section

Modern research in the field of Special psychology