Інклюзивна освіта в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2022.1(1).11Ключові слова:
інклюзивне освітнє середовище; інклюзивна освіта; соціально-психологічні умови інклюзивного освітнього середовища; інклюзивний освітній простір; психологічно безпечне освітнє середовище; безбар’єрний освітній простірАнотація
Інклюзивне навчання сьогодні стає одним із пріоритетних напрямів української освітньої політики. На етапі її модернізації значно підвищився інтерес до інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітнє середовище. Сучасна система освіти повноцінно приймає лише тих, хто відповідає її певним вимогам, тобто, дітей зі стандартними можливостями, здатними навчатися за загальною для всіх програмою та досягати й демонструвати високі результати своєї успішності. Інклюзивна освіта дозволяє дітям з особливими освітніми потребами навчатися у звичайній школі чи дитячому садку. У спеціалізованих інтернатах діти не можуть спілкуватися вільно зі своїми однолітками та повноцінно розвиватися. Така форма навчання допомагає адаптувати навчальне середовище для людини з особливими потребами.
Інклюзивне освітнє середовище – це середовище, де всі здобувачі освіти незалежно від своїх освітніх потреб здатні навчатися ефективніше, підвищувати свою соціальну компетентність, вдосконалювати комунікативні навички, а також відчувати себе частиною загальної спільноти. Кожна група дітей з особливими освітніми потребами має як загальні, характерні для всіх, обмеження життєдіяльності, так і особливі, притаманні лише їй і кожній дитині окремо. Створення соціально-психологічних умов інклюзивного освіт-нього середовища у закладі загальної середньої освіти актуалізує іншу важливу проблему – підготовку висококваліфікованих педагогічних кадрів. У даній статті представлені різні аспекти вивчення соціально-психологічних умов інклюзивного освітнього середовища, охарактеризовано нормативно-правову базу інклюзивної освіти, обґрунтовано структурні складові освітнього середовища, його властивості й принципи побудови, проаналізовано показники психологічної безпеки освітнього середовища, специфіку його організації
Посилання
Про освіту: Закон України від 5 вер. 2017 р. № 2145–VIII. URL: https://cutt. ly/KfoyAz6.
Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання. Наказ МОН від 01 жовт. 2010 р. № 912. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ v0912290-10
Про порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах. Наказ МОНУ від 02.04.2015р. за № 1/9-169.
Бондар В. Інклюзивне навчання як соціально-педагогічний феномен. Рідна школа. 2011. № 3. С. 10-14
Задіранова Г. В. Розвиток дитини з обмеженнями життєдіяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища. URL: http://koris.com.ua/other/3054/index. html?page=63.
Інклюзивна освіта: основні положення. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком»: веб-сайт. URL: http://ussf.kiev. ua/ie_inclusive_education (дата звернення: 17.03.2021).
Інклюзивне навчання в закладах загальної середньої освіти: керівництво для тренерів : навчально-методичний посібник / Софій Н., Найда Ю., Маланчій В., Семко О. та ін. Київ, 2018. 174 с.
Калініченко І. О. Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2012. №9. С. 120-126.
Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. Київ : Видавництво «Самміт-Книга», 2009. 272 с.
Нормативне забезпечення інклюзивного навчання / А. Колупаєва, Н. Софій, Ю. Найда, Л. Даниленко. Директор школи. 2011. берез.(№ 9). С. 26-32
Поліхроніді А. Г. Створення інклюзивного освітнього середовища в сучасних навчальних закладах. Наука і освіта. 2016. № 6. С. 82-85
Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність, перспективи розвитку: колективна монографія у 2 частинах. Частина 1. Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні./ за ред. С.П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці: «Технодрук», 2021. 352 с.
Теорія і практика інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник / упорядник К. М. Бондар; Вид. 2-ге, доп. Кривий Ріг, 2019. 170 с.