Зміни рольової компетентності поліцейських у період до та під час війни
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8745.2023.1(2).9Ключові слова:
рольова компетентність; рольовий репертуар; професійна компетентність поліцейськогоАнотація
У статті розкрито поняття рольової компетентності поліцейського, яка розглядається як здатність особистості оперативно володіти своїми психологічними ролями, виступати повноправним суб’єктом цих ролей, включати рольову поведінку в процесі власної життєдіяльності та життєтворчості. Це дає змогу розв’язувати різні життєві проблеми. Акцентовано увагу на динаміці змін соціального аспекту рольового потенціалу особистості працівника правоохоронних органів у довоєнний та безпосередньо воєнний час. Прогнозуючи рольовий репертуар враховувалась сукупність життєвих ролей особистості, психологічні особливості професійної діяльності працівників практичних підрозділів поліції. Визначено, базуючись на основні завдання та повноваження поліцейських згідно Закону України «Про Національну поліцію», та штатний розпис основні професійні ролі поліцейського.
Проведено емпіричне дослідження та описано атрофії ролей, які були в довоєнний період, а також визначено соціальні ролі, що з’явились під час війни. Основними соціальними ролями поліцейських визначено: поліцейський, партнер, дитина, батько, здобувач освіти, волонтер, спортсмен, викладач, віруючий, сиблінг. Проаналізовано обширну варіативність рольового репертуару поліцейського та гнучкість виконання ролей під впливом кризових обставин. Резюмовано, що яскравіше рольова глибина простежується в сімейних ролях, тих що відносяться до виконання батьківських та дитячих обов’язків.
Посилання
Александров Д. О. Загальна психологічна характеристика професійної діяльності працівника Національної поліції. Юридична психологія. № 1 (18), 2016. С. 129–138.
Борисюк О. М. Характеристика професійної компетентності офіцерів ОВС. Науковий вісник державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. 2014. № 1. С. 67–76. URL: http://www. lvduvs.edu.ua-/documents_pdf/visnyky/ nvsp/01_2014/14bomkoo.pdf (дата звернення: 09.09.2022).
Горностай П. П. Рольова компетентність і адаптивність особистості. Гімназія на зламі століть: практико-зорієнтов. посібн. К., 1999. С.116–123.
Горностай П. П. Особистість та роль: рольовий підхід в соціальній психології особистості. Київ: Інтерпресс ЛТД, 2007.
Жук Н. А. Психолого-комунікативні конструкти поведінки патрульного поліцейського в професійній діяльності. Юридична психологія: науковий журнал. 2019. Вип. № 2. С.46–53.
ЗУ «Про Національну поліцію України». URL: https://ips.ligazakon.net/document/ JH26E00A (дата звернення: 12.09.2022).
Мірошник З. М. Структура особистості вчителя початкових класів: рольовий підхід: монографія. Харків: ФЛП Шейнина Е.В.; ХНПУ, 2011.
Михайленко О. Ю. Ролеграма як засіб розвитку рольової компетентності майбутнього психолога URL: http://www. appsychology.org.ua/data/jrn/v7/i45/20.pdf (дата звернення: 12.09.2022).
Торічний О. В. Теорія і практика формування військово-спеціальної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі навчання. Хмельницький: Вид-во Нац. акад. ДПСУ. 2012.
Швець Д. В. Психологічні та правові засади формування особистості поліцейського в Україні: монографія. Харків: Майдан, 2018.